Pages Navigation Menu

Sæt hverdagen i bevægelse

Sæt hverdagen i bevægelse

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn er fysisk aktive minimum 60 min. om dagen. Og da fysisk aktivitet dækker over alle former for bevægelse, behøver det ikke at være kedeligt. Fysisk aktivitet kan nemlig være alt lige fra at cykle til skole og lege fangeleg, danse, lave rollespil, gå tur med hunden eller spille fodbold eller håndbold i en klub.

Af Bonnie Jensen

Måske kan det være svært at finde tid til at skabe nye sunde vaner, og der kan være mange ting at klare i hverdagen, som fx indkøb, opvask, tøjvask, rengøring samt alle de andre dagligdagsting. Det behøver dog ikke, at være vanskeligt at finde tid til at være fysisk aktiv sammen med dit barn. Det er ganske små ting, der skal til for at blive mere fysisk aktiv i hverdagen og fysisk aktivitet kan tænkes ind samtidig med, at du gør mange af de andre dagligdagsting. Og det kan tilmed være sjovt!

Læs med her og få lidt gode ideer til en sjovere hverdag

  • Tegn en hinkerude på fliserne, og giv både børn og voksne en hjertebankende hinke-hoppetur
  • Tag benene på nakken, og leg en rask lille tagfat på vej til børnehave
  • Rend og hop, og få pulsen op – det giver glade og svedige børn
  • Tag trappen i museskridt eller kænguruhop
  • Luft hunden sammen med børnene
  • Kridt danse-sutskoene, og lav svedige dansetrin til mors diskofavorit
  • Sæt aktivitet på menuen – fægtekamp med dagens avis til forret og familiedans til dessert
  • Find dit indre legebarn, og inviter børnene på lege fra ”da far var dreng”
  • Gør de sure pligter til leg – snup fx en ase-mase-leg under rengøringen
  • Giv belønninger, der ikke kan spises – fx en fangeleg eller en udflugt
  • Tag børnene med på en gåtur efter aftensmaden i stedet for at se tv
  • Sov sødt, og gå tidligt i seng – en god nats søvn er den bedste start på dagen
  • Start dagen med et solidt og sundt morgenmåltid
  • Byt slikskålen ud med en frugtskål
  • Træf de sunde valg i supermarkedet – I spiser det, der bliver indkøbt
  • Drik masser af vand sammen med dit barn – du er deres bedste rollemodel
  • Spis af mindre tallerkener
  • Tv og computer er spisefrie zoner
  • Slik og kage er kun til fest
  • Spis aftensmad sammen i familien, og skab en rar stemning

Kilde: sundhedsstyrelsen