Pages Navigation Menu

En god nattesøvn

En god nattesøvn

Sov godt lille skat…

Først glæder vi os i ni måneder til at møde familiens lille ny, og derefter bruger vi rigtig meget tid på at få den lille til at sove. Både ungerne og vi selv skal helst have god sammenhængende søvn hver nat, for at sikre familiens sundhed og trivsel. En middagslur kan også være nødvendig for de mindste, og hvis barnet sover fint om natten alligevel, er det glimrende med en lur midt på dagen, for så undgår man de helt store scener på grund af træthed sidst på dagen.

Minimer risikoen for allergi – vask sengetøj jævnligt og giv barnet en ny madras Husstøvmider slås ihjel og husstøvmideallergenerne fjernes, hvis du vasker dyner, hovedpuder og rullemadras ved 60 grader C. Der kan være mange husstøvmideallergener i madrasser, som er gået i arv. Vil du undgå mange husstøvmideallergener i dit barns madras, bør du købe ny madras til barnet. Du kan læse mere under forebyggelse af allergi på www.astma-allergi.dk

Jeg vil sove i mors seng! I nogle familier er børnene forment adgang til forældrenes seng, i andre familier sover familien sammen hver nat i samme seng hulter til bulter. Det er en temperamentssag hvad der passer den enkelte familie bedst, men faktum er at mennesker er flokdyr, der finder tryghed i nærvær med hverandre, så måske er det ikke så mærkeligt, når junior kommer listende om natten med sin hovedpude under armen og gerne vil ligge i midten, eller bedre endnu – på tværs.

Skolebørn sover for lidt Over en tredjedel af de danske skolebørn har sovet for lidt, når de møder i skole. Afhængigt af deres alder – og individuelle forskelle – bør skolebørn sove et sted mellem otte og elleve timer. Og det er der mange, der ikke gør. Det gælder også, selvom vi trækker endnu en time fra den anbefalede søvnperiode og ser på dem, der sover alt for lidt. I undersøgelsen af, hvad børn bruger deres tid til, viser det sig, at et sted mellem 14 og 34 pct. af skolebørn tilbringer meget kortere tid, end de burde, med at sove. Godt hver femte af de yngste skoleelever – de 7-9-årige – sover alt for lidt på en gennemsnitlig skoledag, mens det gør sig gældende for omkring hver tredje 15-17-årige. For de mellemliggende aldersgrupper – de 10-11-årige og de 12-14-årige – ligger andelen, der sover alt for lidt mellem 14 og 27 pct.

Det anbefalede søvnomfang er

10-11 timer for 7-9-årige, 9-10 timer for 10-11-årige, 9 timer for 12-14-årige 8-9 timer 15-17-årige.

Kilde: Rockwool Fondens Forskningsenhed

Putteritual Når barnet skal puttes er det en god idé at skabe et hyggeligt putteritual, for så ved både barn og voksen, at her starter indflyvningen til en hyggelig stund. Start med at skrubbe dagens støv og snavs af, og giv barnet et dejligt aftenbad, hvor hårvask og sorte negle fikses i en rolig og hyggelige atmosfære. Når barnet er frotteret og puttet i nattøjet, er det læsetid. Lad barnet vælge en bog, og bliv ikke overrasket hvis det er den samme bog der vælges aften efter aften. Børn finder ofte en yndlingsbog, og elsker ganske enkelt gentagelser. Når bogen er læst, dæmpes eller slukkes lyset. Hvis barnet bliver ked af det når du forlader værelset, så prøv at lave en rimelig aftale om at sidde hos barnet, men prøv også at formidle at det er ok at ligge i sin seng og være på vej til at sove, og at det godt kan tage lidt tid at falde i søvn. Nogle forældre er lidt hurtige til at sige – Så kommer du i seng! – når barnet er utidigt, men det er verdens dårligste idé, hvis man efterfølgende vil gøre sig håb om hyggelige puttestunder.

Sovestilling – spædbørn skal sove på ryggen Ifølge anbefaling fra Sundhedsstyrelsen skal børn lægges til at sove på ryggen. Læg barnet til at sove med hovedet skiftevis til venstre og højre. Så undgår man at kraniet bliver skævt, som det kan ske, hvis barnet altid ligger med hovedet til samme side. Hvis barnet sover på maven eller på siden, er der større risiko for vuggedød. Så snart barnet selv kan vende sig, er der ingen grund til at bekymre sig om, at det sover på maven. Om dagen, når barnet er vågent, er det vigtigt at barnet lægges på maven. Kun børn med specielle medfødte sygdomme bør lægges til at sove på maven. I de tilfælde må man tale med en børnelæge om det.