Energi til hele skoledagen

25

Det kræver energi at tilegne sig ny viden, og den energi henter skolebørn blandt andet i madpakken.

Af Henriette Rosenthal

For mange børn spiser for lidt til frokost i skolen – med konsekvenser for sundhed og koncentration. Det viser et studie, foretaget på Aarhus Universitet, hvor sammenhængen mellem den mad, børn spiser i skolen, samt rammerne for skolemåltidet, og så børnenes såkaldte læringsforudsætninger, trivsel og sundhed er blevet undersøgt.
Selvom rammerne betyder meget for, hvordan og hvor meget skolebørn spiser, så er et af de vigtige og alvorlige fund i det nye studie, at alt for mange børn får for lidt mad i skolen.

Længere skoledage

Madpakken til skolebørn

Derfor er det heller ikke helt ligegyldigt, hvad madpakken indeholder. Der er ikke meget næring i en skive hvidt brød med Nutella, selv om mange børn sikkert ville sætte pris på fire af dem i madpakken. Hvis man taler med barnet om, hvilke madvarer der er vigtige at have med i en madpakke, så man får afvejet det sunde med det lækre. Skoledagen starter tidligt for de fleste klassetrin og med de længere skoledage, er det en god idé at give barnet mere end bare én madpakke med i skoletasken.

Flere madpakker

Til 10-frikvarteret er lidt frugt eller knækbrød med pålæg, med til at give lidt fornyet energi til den næste undervisning. I nogle familier er madpakken en svær “størrelse” at håndtere, for barnets smag og behag kan svinge fra det ene yderpunkt til det andet. Den bagel med lækkert fyld, der har været et hit, er pludselig det værste, som barnet nogensinde har haft med i madpakken, og så er det bare om at være kreativ og finde på noget andet sundt og nærende, så barnet gider at spise sin madpakke.

Madpakke til skolebørn

Mon ikke de fleste af os har set klassekammerater smide en madpakke i skraldespanden? Madpakken til spisefrikvarteret kan både indeholde rester fra gårsdagens aftensmåltid, rugbrødsklapper, og meget andet. Det er ikke sikkert det lykkes, men prøv at inddrage barnet i planlægning, indkøb og selve det at lave madpakken klar. Børn, der selv har haft medbestemmelse og er blevet involveret i at lave sin egen madpakke, vil ofte være mere tilbøjelig til at spise den. Tænk også på at hvis barnet har sent fri eller går i SFO, kan en eftermiddagsmadpakke med sunde snacks også være nødvendig.

Undersøgelser viser, at sultne børn har sværere ved at lære og er mere urolige.
Kilde: Aarhus Universitet

En Lækker madpakke

En lækker, varieret og sund madpakke indeholder elementer fra fem madvaregrupper som er:
● Brød – helst rugbrød eller fuldkornsbrød
● Grønt – gnavegrønt, salat eller pålæg
● Pålæg – kylling, kød, ost eller æg
● Fisk – mindst en slags fiskepålæg
● Frugt – det friske og søde

Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet