Den lette løsning: Slank med små skridt

De fleste småbørns-mødre har fået et par ekstra kilo på kroppen, de drømmer om at slippe af med. Men tanken om træning og at tabe sig med skrappe diæter, tager måske motivationen. Men vælg en lettere og lige så effektiv løsning: Du kan gå dig i form og samtidigt med et snuptag fjerne en del kalorier fra din dagligdag.

Af Dea Larsen

“No pain, no gain”

Det sveddryppende slogan kan skræmme de mere magelige væk fra motion. Men du behøver ikke at svede i et fitnesscenter eller spurte seks kilometer for at blive slankere og sundere. Gå en tur i rask tempo i stedet. Det er et rigtig godt alternativ. For gang er noget, vi alle mestrer og som ikke kræver medlemskab eller faste mødetider. At gå en tur er for de fleste en helt naturlig ting, men de færreste forbinder det med rigtig træning, og det er synd. Gang giver nemlig en forbavsende god fedtforbrænding, hvis du bare sætter tempoet lidt op efterhånden som du kommer i form, så tæller gåturen godt med.

Du har tiden

Travlhed og træthed er tit en undskyldning for ikke at få tabt de kilo, der sneg sig ind på dig under graviditeten. Men dårlige undskyldninger dur ikke her. For gang er en nem form for motion at få til at passe ind i selv et stramt program med små og større børn, du kan nemlig gå når som helst og hvor som helst.

En gåtur kan også være en del af dine dagligdags gøremål, eller en aktivitet du kan lave sammen med familien, mødregruppen eller veninderne. I kan enten starte eller slutte seancen i mødregruppen med at trille en fælles tur med barnevognene, og du og manden kan lave en aftale om, at familien går en eftermiddagstur sammen. På den måde undgår du også en udmattende ulvetime med trætte børn inden døre.

Skal du i supermarkedet eller ud i et andet ærinde, så lad være med at starte bilen, bare 50 -100 skridt ekstra giver noget i det samlede regnskab. Det eneste, du behøver at investere i for at gå dig slankere, er et par gode støddæmpende sko og et sæt regntøj, så vejr og vabler ikke bremser dig.

Kalorier rasler af

Gå mindst én gang om dagen, det vil efterhånden give dig en grundform. Efter relativ kort tid med regelmæssig gang, vil noget af fedtet forsvinde – og dine ben og arme bliver oven i købet fastere. Jo længere du kan gå, desto hurtigere får du has på form og figur. Men er du ikke vant til at gå så langt, er det bedre at starte langsomt op med små ture, end at du lægger for hårdt ud og herefter giver op. I begyndelsen kan du nøjes med at gå en tur i den lokale park eller bare rundt i kvarteret, senere kan du bygge på med en længere tur rundt i byen, på vandrestier og i skove.

DET ENESTE, DU BEHØVER AT INVESTERE I FOR AT GÅ DIG SLANKERE, ER ET PAR GODE STØDDÆMPENDE SKO OG ET SÆT REGNTØJ, SÅ VEJR OG VABLER IKKE BREMSER DIG.

gå en tur og hør en podcast

Så let sparer du kalorier

Hvis du gerne vil have topmave og talje til at skrumpe, er det de små ting i dine spisevaner der kan gøre en stor forskel.

Hvis du sparer kalorier dagligt, og samtidigt går nogle ture, kan det blive til et godt vægttab. Det kræver ikke sult og savn at spare kalorier, det kan du faktisk gøre flere gange dagligt og dermed forøge vægttabet. For det vil hurtigt blive en vane at forsage de mest fedende fælder, der skal nemlig kun ganske få ændringer til at spare kalorier.

Hvis du kommer smør på brødet, så kan du trække kalorier fra regnskabet, hver gang du lader være. Skift cremefraichen ud med fromage frais på 0,5 procent og den traditionelle madfløde ud med letmælk til madlavningen.

Drikker du 3-4 kopper kaffe eller the dagligt med sød eller letmælk kan du let at spare unødige kalorier ved at bruge minimælk i stedet. Det samme gælder sukkeret i kaffen, som kan skiftes ud med sødemiddel eller en klat honning.

Hvis du er vant til at spise fire kartofler til aftensmaden og erstatter én eller to af dem med grove grøntsager, har du også indtaget færre kalorier.

Tænk også over de små mellemmåltider, du måske napper uden at tænke nærmere over det, bare to kiks koster 150 kalorier på kontoen. Tager du i stedet et stykke knækbrød med light syltetøj eller mager ost kan du nøjes med 60 kalorier, og du er oven i købet mæt længere tid. Eller snup et par gulerødder i stedet for en banan.

Drik et glas vand eller et light produkt i stedet for sukkerholdig cola og juice.