Børnehavevenner og legeaftaler

Målet er, at barnet skal have en god og sjov dag i børnehaven sammen med vennerne, men det er også vigtigt at give det tid til at fordøje dagens oplevelser, når børnehavedagen er slut.

Af Henriette Rosenthal

Hvor meget skal vi styre børns leg, når de er i børnehave, og er det en god idé at arrangere legeaftaler med børnehavevennerne efter børnehavetid?
Hvis man spørger familievejleder Lola Jensen, behøver læreplaner og planlagte legeaftale slet ikke at få for meget sendetid i små børns liv.

Mindre voksenstyret leg.

børnehave Pige slapper af på sofaen

– Efter min mening er det bedst, hvis de voksne er mere eller mindre ”overflødige”, når børnene i børnehaven leger sammen. Mindre voksenstyret leg, gør at børnene selv er nødt til at skabe de gode relationer og bruge fantasien i legen. De voksne skal selvfølge være i nærheden, så de kan støtte, hvis børnene kører fast i legen. Børns nærvær bliver stærkere, når de får frihed til at ”vokse” sammen i legen, og det er meget vigtigere for et børnehavebarn at skabe barn-til-barn-relationer end læring efter forkromede læreplaner.

Små børns hjerner er som små computere, hvor harddisken stille og roligt skal fyldes op med sociale relationer, så de lærer om samspillet mellem mennesker. Efter en lang børnehavedag er det fristende at lave en legeaftale med en af børnehavevennerne. Det er ærgerligt, for i hverdagen har mange børn bedre af, at komme hjem og fordøje børnehavedagens indtryk og ligesom ”summe videre” på tankerne omkring dagens leg med kammeraterne. Så er der ro til, at der opstår nye kreative tanker og refleksioner hos barnet.

Når barnet skal have en legeaftale med en børnehaveven, er det fint, hvis vi som voksne hjælper børnene med at få lavet en aftale, som jeg synes ligger bedst i en af weekenddagene og ikke på en travl hverdagseftermiddag – jo, yngre børn, desto færre aftaler. I ”Må vi så få ro” skriver jeg om at skrue ned for virakken og op for åndehullerne, og det vil jeg virkelig opfordre børnefamilier til at gøre en indsats for. Ro er en mangelvare, og det sætter børns hjerne under et stort pres. Spørgsmålet er, om nogle af de diagnoser, som vi ser i denne tid hos børn, er udløst af overbelastning af alt for mange indtryk alle steder fra, fortæller Lola Jensen.

Refleksion over dagens oplevelser

Når barnet kommer hjem fra børnehaven, og der er ro, får det mulighed for at gennemtænke og løse nogle af de problemstillinger, det har mødt i løbet af dagen, og sådan bliver barnet klar til at møde hverdagen på ny – nu en erfaring rigere.

Maiken Hartley Buron er pædagog i Børnehuset Højmarksvej og fortæller i vores artikel Fri leg og læring om de klare forventninger der er til børnene i børnehaven og deres leg, læring og udvikling.