Tid til at starte i børnehave

Det kan være svært for både barn og os forældre, når vores lille pus er blevet ”en af de store” i dagplejen eller i vuggestuen, og det er tid til at blive ”en af de nye små” i børnehaven.

Af Bonnie Jensen

Når skiftet fra vuggestuebarn til børnehavebarn sker i en integreret institution, er det en slags glidende overgang, da man mange steder lader de små komme på besøg hos de store. I de store integrerede institutioner vil børnene også typisk kende mange af de andre voksne
i huset, da de ses på legepladsen og på fællesarealerne. Så på den måde kan skiftet virke nemmere, end hvis barnet skifter fra dagpleje eller vuggestue til et helt nyt børnehus – en helt ny børnehave.

Fra stor til lille

Det er en stor begivenhed, når dit barn skifter rolle og igen bliver en af de små i børnehave-gruppen. Her er ikke lige så mange voksne på stuerne, og de fleste ansigter er helt nye, lige bortset fra dem, barnet tidligere har gået i vuggestue med og som barnet skifter samtidigt med.

Når barnet skal vænne sig til den nye hverdag i den nye gruppe, er det rart at huske på, at personalet er uddannet til – og vant til – at hjælpe barnet på vej. De har prøvet det mange gange før og ved lige præcis, hvordan situationen skal tackles. Så de er opmærksomme på, hvilke signaler barnet sender, og hjælper barnet med at komme i gang med en god leg sammen med de nye kammerater.

Selvfølgeligt vil barnet reagere på at skifte fra at være den store i vuggestuen, der kender alt og alle, som har været der længst, og som måske ”sætter dagsordenen” i forhold til de mindre børn, til lige pludseligt at være den yngste og den nyeste, uden en plads i gruppen – endnu. Her er det en fælles opgave mellem jer, som forældre, og personalet at snakke med og støtte barnet bedst muligt, og sørge for at barnet trives og udvikles. Så derfor er det vigtigt, at man som forældre taler med personalet, hvis man har bekymringer, store som små. Det kan også hjælpe personalet i hverdagen med dit barn at vide, hvordan barnet har det derhjemme.

Tal med barnet om de andre børn og voksne

Børns hverdag i børnehaven er fyldt med mange fællesskaber med flere forskellige børn og voksne, og det giver barnet god læring i forhold til at begå sig blandt andre mennesker. Du kan styrke dit barns venskaber og relationer til de andre børn ved at vise dit barn, at fællesskaberne også er vigtige for dig. Det kan du bl.a. gøre ved at kigge på billeder fra børnehaven sammen med dit barn og snakke om
dem på billederne, og så huske navnene og spørge ind til navnene indimellem.

I burde spille flere brætspil derhjemme…

Nogle gange kan det ske, at man som forældre får en besked om sit barn, der gør ondt på forældre-rollen. Man føler sig udfordret på, om man gør det godt nok. Jeg husker selv en situation engang, hvor min søn netop var blevet storebror. Jeg var meget glad for per sonalet i hans børnehave, og vi hyggesludrede tit, når jeg hentede ham, imens han lige fik lov at lege færdig. En dag sagde pædagogen: ˮNicholas er rigtigt glad for at spille brætspil, det burde I gøre noget mere derhjemmeˮ.

Jeg gik straks i forsvar. Jeg var lige blevet mor for anden gang, og havde rigeligt at se til med to små børn og en mand, der arbejdede meget. Men efter en snak med min veninde, der selv arbejder som pædagog, forstod jeg, at det ikke var en kritik af os som forældre, men bare en information om noget, vores barn var glad for.

Jeg har også prøvet at have snakken med hans vuggestuepædagog, om at han kunne finde på at bide de andre børn. Hun spurgte om han bed os derhjemme, hvilket jeg ærligt kunne sige nej til. Men jeg blev ked af, at han gjorde andre børn fortræd, og snakkede meget med ham om det i tiden efter, og det stoppede selvfølgeligt hurtigt igen. Så selvom det var en hård besked at få, var det alligevel godt at få den, for så kunne jeg jo forsøge at gøre noget ved det derhjemme.

Stemningen mellem de voksne betyder meget

Hvis der er en god stemning mellem dig som forælder og pædagogerne i børnehaven, viser du dit barn, at du også godt kan lide de voksne, og det kan få dit barn til at synes lidt bedre om dem. Samtidigt er det vigtigt for personalet, at forældre tør at åbne op og være ærlige om det, der sker hjemme i familien. Det giver pædagogen en bedre chance for at forstå, hvis dit barn reagerer anderledes end sædvanligt, og til bedre at kunne støtte og hjælpe barnet.

Det er dig, der kender dit barn bedst, mens pædagogen ser dit barn i samspillet med andre børn. Og så kan du tænke over at lette hverdagen for personalet i børnehaven – de har jo mange børn, de skal være der for. Skriv navn i alting, og giv ikke dit barn tøj på, der ikke tåler at blive beskidt, gå i stykker eller blive væk i et par dage, og sørg for at hold dig orienteret på børnehavens opslagstavle eller digitale platforme.

Vær åben og deltagende

Sammenhold og oplevelser mellem børnene hjælper pædagogerne med til, men som forældre kan vi også sagtens bidrage. Jo mere, vi selv yder og bidrager med til institutionen, desto bedre trives dit barn. Vær åben overfor de andre forældre, få en kort sludder i garderoben eller udenfor børnehaven. Det er godt for børnene at se, at I synes om deres kammeraters forældre.

Kom til fællesspisning og mød gerne de andre på børnehavens legeplads i weekenden. Accepter at dit barn måske leger med andre børn, end dem, du lige ville vælge. Tal positivt om de andre børn og støt op om legeaftaler, hvis det kan passes ind i jeres hverdag. Børn er vilde med at komme på besøg hos hinanden, og det giver sammenhold dagen efter i børnehaven.