Styrk dit barns sociale kompetencer

Sociale kompetencer udvikles ved at være med, hvor det sker. Det gælder om, fra de er helt små, at være med til at lege, være med til at bygge et højt tårn, lave en hule – eller få far-mor-børn til at vare en hel formiddag, så de senere hen har lært om empati, forståelse og respekt for andre.

Af Bonnie Jensen

Ved at indgå i venskaber og gruppefællesskaber lærer børn at give og få omsorg og respekt, og de opnår færdigheder i forhold til at forhandle og argumentere. Vi håber alle for vores børn, at de vil få et dejligt liv omgivet af familie og venner, der holder af dem, men det kræver, at vores børn allerede som helt små, styrkes i at udvikle deres sociale kompetencer, og hvordan gør vi så lige det? Tja, vi lader dem lege, både ved siden af hinanden og med hinanden. Børn, der leger sammen som små, spejler sig nemlig i legekammeraten, og lærer med tiden at forstå verden omkring sig. Det er når børn leger sammen, at de opdager værdien af at indgå i fællesskaber og lærer at blive rummelige i forhold til hinanden.

De fleste børn er egoistiske til at starte med, og vil ikke dele legetøjet, men vil derimod gerne overtage det sjove legetøj som sidemanden har det sjovt med. Det er her vi forældre, og deres pædagoger i vuggestuen, skal vise dem vejen mod at lege sammen, og snakke om legen. Det er langt sjovere end at skændes om legetøjet, og det kommer gudskelov helt af sig selv hen ad vejen.

Hvad er sociale kompetencer?

Sociale kompetencer er f.eks. evnen til at:
✱ Være nysgerrig
✱ Udtrykke følelser
✱ Se og forstå andres behov
✱ Vide hvordan man handler i forskellige situationer
✱ Indgå i venskaber og relationer til andre børn.

Rollespil

De mindre børn lærer en masse gennem rollespil. Det ene øjeblik er de politimand, det næste dyrepasser, og igen senere togfører. Vi er mange, der mener, at børns rollespil er et resultat af deres livlige fantasi, men så enkelt er det slet ikke. Børn spiller rollespil for at lære mere om sig selv og andre. At lege rollespil, lærer dit barn at kommunikere i forskellige scenarier ved at spille forskellige roller/personer, og barnet lærer mere om sin egen identitet og om andres.

Hjælp dit barn med at udvikle sine sociale kompetencer ved at:

✱ Prioritere samarbejde højt
✱ Støtte op om venskaber og legefællesskaber
✱ Lade børnene have indflydelse på deres hverdag
✱ Lade børnene fortolke hinandens udtryk og kropssprog, f.eks. i forbindelse med konflikter
✱ Lade børnene argumentere for deres meninger.

Fra legetøj til elektroniske spil og apps

Børn i dag er ikke særligt gamle, før de opdager den virtuelle verden. De får ret hurtige øje på de mange spil, der ligger online på Internettet. At være med online åbner mange muligheder for leg, spil, eksperimenter og fællesskab, og overgangene mellem livet online og offline er flydende for børn.

Her kan barnet bruge timevis alene, men heldigvis er mange af spillene lavet, så man kan spille sammen med sin sidekammerat, eller man kan kommunikere sammen online, mens man spiller. Det synes jeg helt personligt er vigtigt, da det jo på den måde skaber en samhørighed, at man spiller sammen og på den måde er sociale, selvom det ikke altid betyder at man sidder fysisk sammen.

Ensomhed bag skærmen

Som forælder kan det være svært at forstå både alt det, der er sjovt og spændende i børns onlineliv, og det, der kan udfordre og være svært, specielt for os, der ikke selv er vokset op i en digital verden. Når dit større barn – ligesom mange andre børn – pludseligt ikke er så meget sammen fysisk med legekammeraterne, men bruger mange timer alene inde på værelset bag sin telefon eller computerskærm, kan det være svært at følge med i, om dit barn stadig er socialt aktiv, eller sidder alene bag skærmen og måske føler sig ensom.

Er dit barn ensom bag skærmen?

Her er et par signaler fra Børns Vilkår du kan kigge efter:
✱ Trækker dit barn sig fra sociale relationer og arrangementer?
✱ Er hun/han mere på sit værelse end normalt?
✱ Holder hun/han op med at have aftaler med sine venner?
✱ Er barnet i dårligt humør og har ændringer i sproget?
✱ Har barnet fået øget fokus på ydre ting for at passe ind (ex. sit udseende, materielle ting mv)?
✱ Er der pludseligt sket en ændring i interesser?

Kilder: Børns vilkår og Dansk Center for Undervisningsmiljø