Lidt om vitaminer, mineraler og kosttilskud

34

Kroppen har brug for vitaminer og mineraler for at fungere godt. Og da din krop ikke selv kan skabe vitaminer og mineraler, skal du have dem gennem kosten. Hvis du spiser en sund og varieret kost, vil du som regel få de vitaminer og mineraler, som du har brug for. Selv med en varieret kost, kan du dog have brug for D-vitamin i vinterhalvåret.

Hvilke mineraler har jeg brug for?

Der findes mange slags mineraler. Kroppen har ikke brug for dem allesammen. En sund og varieret kost giver dig de mineraler, som du har brug for. Men hvis du fjerner en eller flere grupper af fødevarer fra kosten, kan du komme til at mangle mineraler – f.eks. hvis du ikke drikker mælk og spiser mejeriprodukter eller fisk.
Hos raske mennesker er de vigtigste mineraler: calcium, jern, jod, kalium, magnesium, natrium, selen og zink.

avocado

Sunde fedtstoffer

Fedtstoffer er en vigtig del af kosten. Udskift det mættede fedt fra smør og smørblandinger, mælk, ost og kød med det umættede fedt fra planter, fisk, rapsolie, olivenolie, nødder, mandler, frø, kerner og avocado, og få på den måde et bedre
kolesteroltal. På den måde mindskes risikoen for at få en hjerte-kar-sygdomme.

Husk 600 gram frugt og grønt om dagen.
Mindst halvdelen skal være grøntsager.
Spis grønt til alle hovedmåltider, mens
du spiser frugt og grønt som
mellemmåltider.

Hvad skal jeg spise?

Sådan sammensætter du et hovedmåltid, der giver din krop tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler:
– To dele frugt og grøntsager.
– To dele kartoffer, ris, pasta og brød (gerne fuldkorn)
– En del kød, fisk, fjerkræ, æg, ost og sovs.
– Fisk på menuen mindst to gange om ugen.

Tilskud til kosten

Vitaminer

Kosttilskud kan købes som piller, kapsler, pulver eller mikstur. Der findes mange forskellige slags kosttilskud lige fra de almindelige vitaminpiller, som indeholder vitaminer og mineraler, til alle mulige slags bestanddele af eller udtræk fra planter og dyr. Det kan f.eks. være fra hyben, hvidløg og fiskeolie. Oftest spiser vi kosttilskud, fordi vi tror, at de kan give os noget, som vi ikke får ved at spise almindelig mad. For derfor at være på den sikre side tager vi lige en pille. Fødevareinstituttet undersøger, hvad danskerne spiser, altså deres kostvaner. Disse undersøgelser viser, at de fleste af os får dækket vores behov for vitaminer og mineraler gennem den almindelige kost.

D-vitamin

Vi får dækket hovedparten vores D-vitaminbehov via sollyset om sommeren, men om vinteren er kosten den væsentligste kilde til D-vitamin. Raske danskere, som følger rådene om soleksponering, vil normalt ikke have behov for kosttilskud med D-vitamin. Der er dog en særlig risiko for, at små børn, gravide, ældre og personer, der får for lidt soleksponering eller har mørk hud, får for lidt D-vitamin. Derfor anbefaler sundhedsmyndighederne, at disse grupper tager et kosttilskud.

Hvilke mineraler gør hvad?

  • Calcium og magnesium opbygger og vedligeholder knogler og skelet.
  • Zink opbygger og vedligeholder væv i kroppen.
  • Calcium og magnesium er nødvendige for, at musklerne kan arbejde optimalt.
  • Calcium er med til at få blodet til at størkne.
  • Jern er vigtig for transport af ilt i kroppen.
  • Zink, magnesium og jod omsætter næringsstoffer.
  • Zink og selen er vigtige for immunforsvaret.
  • Jod er vigtig i produktionen af hormoner.

Kilder: Hjerteforeningen, Sundhed.dk, Miljø og Fødevareministeriet.