Hvilken screentime-forælder-type er du?

Har du tænkt over hvordan der kun bliver fremstillet én rigtig måde at styre børns skærmtid på? Hvad nu hvis jeg fortalte dig at den bedste måde var en der tog hensyn til dit barn og dig. At der ikke er en one-fit-all løsning. Eller at der er en speciel gruppe der oftere tager deltagelse i barnets digitale dannelse og at de med en velovervejet og udpræget ro lader deres børn blive digitale verdensborgere.

Vil du vide hvilken af de 3 screentime forælder typer du er og måske lære noget om dig selv? Eller vil du bare lure de bedste tricks af fra dem der selvsikkert guider deres børn gennem den digitale jungle? Så læs med her…

Af Regitze Schelske

Skal man holde styr på sit barns skærmtid?

For nogle forældre virker det.

Der er de mødre der altid ved hvor længe deres barn har siddet foran en skærm. Hun skimter til uret en gang og siger; ‘så er den time gået, du skal slukke nu’. Og så er der os andre. Os, hvor tiden løber afsted. Nogle vil måske gerne blive bedre til at have styr på tiden. Andre er glade for sådan tingene er.

Skærmtid kan for fx. den impulsive Forælder være rigtig svær at holde styr på. Heldigvis handler skærm-tids-balance om mere end at tælle minutter

Din personlighed betyder rigtig meget for din måde at håndtere dit barns skærmtid. Derfor vil jeg gerne gøre op med en rigtig og forkert måde. Hvad du i stedet kan gøre er, at lade din personlighed og din måde at være mor på guide dig. Så her får du 3 typer og mit bedste råd om skærmtid til de forskellige forældre typer.

skærmtid, de 3 forældretyper.

De forskellige screentime-forælder-typer

Overordnet ser jeg 3 slags mødre. Jeg har valgt at kalde dem; den bløde mor, den adaptive mor og manager moren. Disse mødre-typer er ret hårdt skitseret og derfor kan du sagtens finde punkter som du kan nikke genkendende til i 2 af dem. Er det tilfældet for dig, kan du med fordel læse rådene til begge typer.

1. Den adaptive mor

Den adaptive mor er den fleksible type der tilpasser sig selv og retningslinjerne efter familiens behov. Hun er den af screentime typerne der lettest håndterer de ændringer som fx. Corona har bragt med sig. Det er også hende der er mest ærlig omkring det, at hun ikke holder regnskab med børnenes skærm forbrug. Hun kan godt give et kvalificeret skøn men generelt tager hun det lidt “på gefuhl”. Hendes børn har sjældent brug for en stramning af deres digitale retningslinjer eller skærmtid fordi de har nogle ret gode digital-sociale kompetencer.

Råd til den adaptive mor:

Denne mor skal arbejde på fortroligheden. Hendes børn får lov at bygge på deres digitale kompetencer, men den adaptive mor skal huske på, at hendes barn kan komme til at se noget, som kan traumatisere og som, på trods af et nært mor-barn forhold, kan være svært at åbne op om. Men så længe at hun og barnet er enige om, at hendes støtte skal bruges i sådan et tilfælde, skal det nok gå. Hun bør kommunikere til sit barn at der er intet som hun ikke kan bære på hendes skuldre. Og intet hun ikke vil høre.

2. Manager mor

Manager moren er hende der anerkender, at der er en udfordring for børnene i forbindelse med, at vores samfund bliver mere og mere digitaliseret. I stedet for at blive frustreret, skaber hun selv den gode løsning. Hun venter ikke på at få den serveret. Hun er realistisk og handlingsorienteret. Og hun følger en stram screentime plan. Retningslinjerne er ofte omfattende og børnene udviser en ro pga. samme. Denne mor går gerne strategisk til værks når hun ændrer noget. Forudsigelighed er lig med tryghed; kunne sagtens være denne mors mantra.

Råd til manager moren:

Denne mor bør tilbyde sine børn et trygt frirum, hvor de kan åbne op om alt, uden at blive bedømt eller risikere skældud. Hun kan også med fordel involvere sig i det børnene er optaget af på skærmen. Fx. ved at indføre digital kvalitetstid. Det vil nemlig kunne give hende en enorm indsigt i hendes børns digitale verden, deres digitale robusthed og kompetencer. Digital kvalitetstid vil også kunne give denne mor det der betyder allermest for hende; nærhed med hendes kæreste eje.

3.  Den bløde mor

Denne her mor er super sød og hun kan godt have lidt svært ved at sætte grænser for screentime. Hun er mere end villig til at lade sig forme for sit barns bedste. Og dette tankemønster kendetegner denne mor. Det er hende der prøver at behage alle. Hun er hengiven, men til tider giver hendes sødme bagslag. På trods af at hun gør sit bedste, bliver hun ramt af tvivl, når hun skal høre på andres mere eller mindre velmenende råd om hendes børns digitale rammer.

Råd til den bløde mor:

Denne mor skal vide at et barn, der er udstyret med en skærm får en magt, og kan stille egne behov på en unaturlig effektiv måde. Man bør have for øje, at hvis barnet bruger skærmen meget, er der behov for at øve den empati, man udvikler i den direkte kontakt med mennesker. Desuden gør nogle enheder det muligt for andre at tage kontakt til barnet. Et stærkt og tydeligt forbillede er vigtigt for at barnet ved hvordan man bør reagere i situationen. Det kan fx. opnås ved at der tales om risiko og reaktion.

Den gruppe der har det lettest ved at styre deres digitale børn

Men faktisk er der en gruppe som bekymrer sig lidt mindre om screentime end de fleste andre. Noget de til gengæld bekymrer sig om er hvordan deres børn bruger skærmen. Ikke så meget om hvor mange timer og minutter de har set på en.

De er digitalt stærke og det er ofte dem der er uddannet eller arbejder med teknologi. Man kan vel sige at de er klædt godt på til opgaven.

Men faktisk adskiller de sig ikke synderligt fra de forældre, som kæmper med at forstå teknologien og som oftere bekymrer sig. Når det kommer til det, der er vigtigt så ligner de digitalt stærke alle andre forældre. De gør ting for børnenes bedste. De involverer sig. Og deres børn kan da også opleve den digitale verdens negative konsekvenser.

Men der hvor de adskiller sig er på deres retningslinjer og de ting de sætter deres børn ind i. Fx. gør de oftere følgende:

De gamer med deres børn og taler åbent om teknologi og dens farer. De lærer deres børn at tænde og slukke enheder, slette filer, smide ting i shopping kurven og fortæller hvordan appstore fungerer.

De sætter selv reglerne og de er ikke så meget i tvivl om hvorvidt de retningslinjer de har opsat er rigtige eller forkerte. De bryder gerne de aldersbegrænsninger der er på spil betydeligt. Men de er heller ikke bange for at bede deres børn om at bruge skærmen i stuen eller slukke når sengetid nærmer sig. De er fortalere for mindre af den tomme underholdning, og flere pauser til øjne og hjerne.

Som du nok kan ane bærer de kvaliteter fra både den adaptive mor, manager moren og den bløde mor. Men med de bedste kvaliteter gør de deres børn i stand til at blive digitalt stærke- præcis som dem selv.

Læs regitzes tidligere blogindlæg her: bornogfritid.dk/slut-med-skyld-over-dit-barns-screentime/