Pages Navigation Menu

Leg og udvikling

Leg og udvikling

Børn skal lege! Ikke udelukkende fordi det er sjovt men også fordi, det blandt andet er gennem leg børn udvikler sig både motorisk og socialt.

Af Henriette Rosenthal Muld

For børn kommer legen som en naturlig del af deres liv, og ændrer sig i form, i takt med barnets alder. Det er når børn leger sammen, de opdager værdien af at indgå i fælleskaber og at blive rummelige i forhold til hinanden. Lige så vigtigt er det, at vi viser vores børn at det også er positivt at lege alene, eller simpelthen lave ingenting. Det er der nemlig også god udvikling i.

Leg, og brug hele kroppen…

I forhold til tidligere sidder børn meget mere stille, og selv de mindste ved stort set, hvordan man håndterer en Ipad. Ikke et ondt ord om det og så alligevel – hjernen indeholder billioner af små nerveceller (neuroner), der har forbindelse med hele kroppen. Derfor styrker og stimulerer det barnets udvikling at lege med hele kroppen, og det sker jo næppe, hvis barnet sidder med næsen i en Ipad dagen lang.

Det forholder sig sådan, at den venstre hjernehalvdel, styrer den højre side af kroppen, og den højre hjernehalvdel styrer den venstre side af kroppen, og derfor er det vigtigt, at vores børn leger fysisk og får stimuleret begge hjernehalvdele. 

Leg, finmotorik og fordybelse

Der skal være plads til det hele. Det mener Inge Dixon, som er uddannet pædagog & Dybdeterapeut og i dag driver en klinik for alternative behandlinger i Fredericia. Hun har gennem årene mødt mange børn, både dem der er i stor trivsel, og nogle der trænger til en hjælpende hånd.

– I forhold til det jeg oplever, er der er ingen tvivl om, at vores børn skal lege for at udvikle sig og lære. God leg stimulerer og udvikler ufatteligt meget i barnets hjerne, og heldigvis sker det helt af sig selv. Det er alligevel en god ide, at lege sammen med, eller komme med ideer til dit barn til gode legeøvelser, som stimulerer hjernens udvikling. Især er det vigtigt i en tid, hvor børn rører sig fysisk for lidt, samtidig med for stillesiddende aktiviteter. Når vi giver det lille barn en æske rosiner, er det ikke kun fordi rosiner smager godt, men også fordi det er en god måde at øve finmotorik på, og når barnet skal fiske rosinerne op ad æsken og formå at ramme munden – så er et pludselig også fin træning af øje/hånd motorik.

Vi bør også huske at stimulere barnets evne til at bruge sin fantasi og derved løse kreative opgaver. Hvis barnet bygger sin egen hule af tæpper og tøjklemmer, vil det stimulere dets udvikling langt højere, end hvis der blev slået et færdigt købt lille telt op. Når man selv skal bygge sin hule, skal man først tænke over hvordan den skal se ud, hvilke tæpper kan og må jeg bruge, og hvor er tøjklemmerne henne, hvordan skal jeg gøre, for så endeligt at kunne bygge den fysisk. Barnet er ofte stolt og gladere for sådanne en hule og leger mere med den, hvorimod den færdigkøbte ofte kun er en nyhedsinteresse.

Når man nu opfordrer forældre til at stimulere børn til meningsfuld leg, synes jeg at det er vigtigt, at vi ikke glemmer også at opfordre til det modsatte, nemlig at børn også har umanerligt godt af at slappe af. Det er fordi det er sundt for hjernen og psyken, som så får mulighed for at regenerere. Alle de indtryk som barnet er opfyldt af, sættes på plads og på den måde bliver barnet klar til at modtage nye indtryk uden at, så at sige, ”koge over” og blive stresset.

Når vi nu gerne vil have vores børn til at være aktive væsner med gang i udviklingen, kunne man godt lige vende blikket indad, og måske kunne forældrene selv lægge de elektroniske underholdningsmaskiner, som Iphone og den slags væk, i hverdagen sammenmed børnene. Det er mere reglen end undtagelsen, at jeg man ser en mor eller far komme trillende med et barn i barne- eller klapvogn, så går den voksne og kigger på sin telefon i stedet for at have kontakt med barnet. Det er ærgerligt, for der er mange gode oplevelser og udvikling der går tabt for barnet, og jo egentligt også for den voksne, fortæller Inge.

Her får du er nogle idéer til lege, som det lille barn elsker:

  • Finger maling, saltdej, modellervoks, bagværk.  Dette stimulerer barnets finmotorik.
  • Pustelege: pust til fjer, sæbebobler, puste i sugerør ned i vand. Her stimuleres udtalen i sproget.
  • Suge i sugerør, som stimulerer udtalen i sproget og er godt for vejrtrækningen. Lad gerne dit barn bruge sugerør når det skal drikke i 2-3 års alderen (under opsyn)
  • Kravleøvelser styrker den motoriske udvikling, og er især godt for urolige børn og ”tumle/fumlere”. Større børn kan i stedet anvende svømning.
  • Dublo/lego og lign. Stimulerer kreativiteten, fantasien, evnen til koordinering, finmotorik.
  • Tegne med begge hænder på samme tid, stimulerer hele hjernen.
  • Tegne liggende 8 tal ud i luften, styrker samarbejdet mellem højre og venstre hjernehalvdel.
  • Gå på line, eller hoppe på et ben. Dette styrker balancen.