Skal dit barn starte i 0. klasse?

Her er hvad man skal kunne

At starte i 0. klasse er kæmpe stort for de fleste børn, men også for de fleste forældre. Skolestarten er som regel ikke noget der tages let på, der bliver snakket om det, forberedt på det, købt taske og penalhus, øvet bogstaver og en masse andet. Det er STORT. Men ikke kun
for 0. klasses barnet og de nye skoleforældre, det er også stort for lærerene. Der er noget ganske særligt at tage imod helt nye børn, små børn, der ikke har prøvet at gå i skole før, og som har alle forventningerne siddende uden på tøjet.

Af Maria Baldus, lærer, forfatter og iværksætter af God i Skolen.

At starte i skole kræver en helt ny grad af selvstændighed fra det lille skolebarn. Derfor er det en god ide som forældre at forberede barnet på den nye verden, hvor hjælpen er mindre og forventningerne større. I virkeligheden er det fællesskabet børnene skal forberedes på. De skal forberedes på at være en del af en helhed, deres klasse. Klassens trivsel kommer i fokus sammen med klassens regler og normer. Jeg har erfaret, at det sværeste ved at indgå i det fællesskab som en klasse er, er at acceptere og respektere, at man ikke længere er vigtigst, men at gruppen er vigtigst. Og hvordan forbereder man så sit barn på det?

Det handler om at kunne acceptere en aktivitet, også selvom det ikke lige var den, man selv havde lyst til. f.eks. højtlæsning eller tabeltræning. Hjælp dit barn til at engagere sig i opgaver du bestemmer, det er i virkeligheden den bedste træning. Vis ham eller hende at det er okay, nogle gange, at gøre noget som man ikke har super meget lyst til, men at det føles godt, og kan blive sjovt mens man gør det. I løbet af 10 års grundskole kommer bliver dit barn nemlig stillet overfor netop den udfordring, mange gange hver dag, så hjælp ham eller hende til at takle udfordringer og opgaver med gåpåmod. I kan f.eks. starte med nogle af færdighederne fra listen til højre.

Sørg for at dit barn kommer forberedt, så har han eller hun størst chance for at få mest muligt ud af timen. Samtidig med at du viser dit barn at du som forældre tager skolen alvorligt og støtter op om det som skolen forventer. Så har du opskriften på skolesucces.

Om God i Skolen

Du er dit barns bedste lærer. Filosofien bag God i Skolen er, at robusthed i hjemmet giver robusthed i skolen. Det vil sige, at børn lærer det de har brug for at vide om verden hjemmefra, og tager den viden og erfaring med sig i skolen. God i Skolen er en rådgivningsvirksomhed,
som rådgiver forældre til skolebørn i, hvordan deres børn bliver bedst muligt rustet til at klare skolens krav og overkomme dens udfordringer.

Færdigheder

Færdighederne fortæller noget om børns parathed til at begynde i børnehaveklasse. Barnet må gerne kunne:

  • lege med andre børn
  • deltage i fælles aktiviteter
  • forstå fælles opgaver og fælles budskaber
  • kende og bruge de almindelige sociale hilsener: goddag, farvel og lignende
  • hoppe på ét ben, hinke, rulle, kaste og gribe
  • have en vis grad af selvstyre: at kunne overskue og planlægge i et vist omfang
  • forstå instruktioner i nye lege og ukendte aktiviteter
  • være selvhjulpet, for eksempel kunne klare af- og påklædning selv
  • knappe knapper, binde snørebånd, bruge lynlås
  • klare toiletbesøg selv
  • hjælpe med enkle opgaver derhjemme
  • tale forståeligt
  • gentage simple sætninger
  • være med i en samtale, om et simpelt indhold
  • kende sange og rytmer
  • lytte til højtlæsning
  • genfortælle dele af en historie, som det har lyttet til
  • selv fortælle en lille historie
  • vide hvordan man læser i en bog
  • kende til basal brug af en computer
  • have basalt kendskab til at søge på internettet
  • udtrykke sine ideer og behov over for andre
  • holde på en blyant med to fingre
  • kende de mest almindelige farver
  • kende og tegne simple figurer som f.eks. firkant, trekant, cirkel
  • tegne et menneske
  • skrive deres eget navn
  • tælle til 10 og forstå antal op til 10
  • klippe med en saks
  • sidde stille i 20 minutter

Derfor er penalhuset meget vigtigt

Hvordan ser dit barns penalhus ud?

For førskolebarnet er skoletasken og penalhuset noget af det allervigtigste, det er hele essensen af forberedelsen på at skulle i skole, begge dele bliver nøje udvalgt og står ofte og venter hele sommerferien igennem, som en daglig påmindelse om at noget nyt er på vej.
Men efter det første skoleår mister både tasken og penalhuset ofte sin magi og bliver til det som de egentlig er.

Arbejdsredskaber.

Det er her problemet opstår. Netop penalhuset, som sjældent får opmærksomhed, er det vigtigste arbejdsredskab dit barn har med i skolen hjemme fra. Det er et arbejdsredskab, som dit barn har brug for og bruger hver dag. Det SKAL være i orden. Ellers er dit barn kommet i skole uforberedt og uden sit vigtigste arbejdsredskab.

Børn smider ting væk, blyanter bliver lånt ud, viskelæderet forsvinder, tusserne holder op med at virke osv. og det sker oftere end vi som forældre tror. For børnene bliver bedt om at låne ud til hinanden, hvis der er en som ikke har orden i penalhuset. Derfor er man nødt til at tjekke ofte, også selv om man ikke har et barn, som normalt mister sine ting.

Ved at hjælpe dit barn med at have styr på sine ting, hjælper du de andre i klassen til ikke at skulle låne deres ting ud og også læreren,
som ikke skal bruge tid på at sørge for, at der bliver lånt blyanter, farver, blyantsspidsere og så videre ud. For det skal nemlig ikke kun lånes ud det skal også afleveres igen og det kan godt tage tid. Især når Caroline ikke synes at den blyant Emilie afleverede var den samme som hun lånte ud.

Her kommer et forslag til hvordan et penalhus i indskolingen skal se ud, og hvad der skal være i det og hvad der skal være i orden HVER dag.

Indskolingsbarnets penalhus

I indskolingen er det en god ide med den slags penalhus som har lynlåse hele vejen rundt og hvor blyanter, viskelæder og tusser sidder fastspændt med små elastikker. Denne type er ideel for indskolingsbarnet fordi det er let og hurtigt at få et overblik over indholdet. Det er også let at se, hvad der mangler, og så gælder det bare om at få fyldt hurtigt op.

  • 3 spidsede blyanter
  • blyantsspidser
  • viskelæder
  • lineal ca. 15 cm
  • farver gerne mellem 5 og 7. Det kan både være farveblyanter og tusser. Husk at tjek at de er spidsede og virker.

På den måde hjælper du læreren og dit barn med ikke at skulle bruge tid på at spidse eller låne, mens opgaverne forklares.