Dette magasin, som du enten sidder med i hånden eller læser i onlineversionen, er Børn & Fritid nr. 100.
Det er vi faktisk stolte af og håber, at du har lyst til at læse om vejen hertil.
Af Henriette Rosenthal
Efter mange år i mediebranchen som annoncesælger, det som i dag nok snarere betegnes mediekonsulent, besluttede grundlægger af Børn & Fritid, Bonnie Jensen, at det var tid til at udgive sit eget magasin. Hun havde grundlaget i orden, for i ”gamle dage” havde hun være med hele vejen rundt, når de publikationer hun arbejdede på, skulle på gaden. Så kendskabet til hvordan en redaktion fungerer bedst, hvordan man godkender filer til tryk, og hvordan en trykstart løber af stablen, kunne hun på rygraden.
En overraskelse af de større
Redaktionen blev etableret i ”privaten”, og i 2002 kom første udgivelse af Børn & Fritid på gaden, som i øvrigt lå i Roskilde. Denne by var udvalgt til at være her, magasinet skulle distribueres fra. Det lå i udvalgte børne- og babyudstyrsbutikker samt i daginstitutioner, hvor forældre kunne få lidt aktuelt læsestof med hjem.
Hvad Bonnie ikke vidste var, at det var lykkes hende at blive gravid med ønskebarnet. Efter 2,5 år meldte lillebror sin ankomst og i mellemtiden havde Børn & Fritid vokset sig til at være et landsdækkende magasin.
Med to små sønner, og daglig hjælp fra sin mor gik det, men da yngste søn skulle starte i vuggestue, var tiden inde til at komme lidt ud af huset. Tiden var inde til at finde en sparringspartner.
Allierede sig med den bedste partner
I mediebranchen kender mange hinanden. Via fælles tidligere kolleger vidste Bonnie, at hvis hun skulle ønske sig en partner i Børn & Fritid, fandtes der kun én, hun kunne tænke sig at samarbejde med. En som vidste lige så meget om at udgive et gratis magasin, og som ville kunne tilføre Børn & Fritid ”nyt blod”. Det var Susanna Hochheim Johansen, som havde haft fingrene helt nede i processerne på et konkurrerende magasin. Sammen ville de stå som det stærkeste team. Heldigvis var Susanna positivt stemt, og indtrådte som partner i 2006. Ikke overraskende løftede det nye makkerpar Børn & Fritid til et endnu højere niveau, og oplagstallet steg støt.
Vil vi opkøbes?
Selv om det var smigrende, da et mediehus kom med et lokkende tilbud om at fusionere, takkede Susanna og Bonnie nej. De var rørende enige om, at de hver især var mødre til to børn hjemme i privatlivet, men også at Børn & Fritid næsten føltes som et tredje fælles barn – og man sælger jo ikke sine børn, vel?
Nogenlunde samtidig stod medieverden overfor store udfordringer. De trykte blade og magasiner var under pres. Finanskrisen havde sit faste tag i befolkningen, og hvis valget stod mellem at købe mad til familien eller et glitrende magasin til underholdning, var valget ret nemt. Flere blade måtte kaste håndklædet i ringen og lukkede, og alting var da heller ikke en dans på roser hos Børn & Fritid. Vedholdenhed og en utrættelig lyst til hele tiden at forny sig viste sig, at være den helt rigtige strategi. Stormen blev redet af, og alle på redaktionen var lettede over, at Børn & Fritid faktisk kom stærkere ud på den anden side af de turbulente tider. Nye samarbejdspartnere og gode relationer gjorde – og gør – det til en ren fornøjelse, hele tiden at finde på nye idéer til indholdet i Børn & Fritid.
Ombord i 2009
Jeg har være ombord, som skribent, siden 2009, og mine børn er lidt ældre end mine kollegers. Derfor har jeg hele tiden fået en dosis ”yngre børnesnak”, og det er jeg vild med. Jeg suger til mig, og citerer gerne mine kolleger, når jeg er sammen med mine børn og børnebørn. I min familie har det givet mine to skønne chefer tilnavnene: ”Oraklerne fra Børn & Fritid”, og jeg elsker det. Det er da interessant at gå på arbejde hver dag, og blive klogere på ting, som jeg måske ikke selv ville være stødt på. Man ved aldrig, om det ender med at være et spørgsmål i Trivial Pursuit er mit standardsvar, når jeg skriver tekster om de forskellige emner.
Velkommen til virkeligheden og bedste ”mand” på bolden
Vi på redaktionen elsker vores arbejde. Vi er gode kolleger, sparringspartnere, og dybest set bruger vi mere af vores vågne tid sammen i hverdagen, end vi gør med vores familier – og vi ved godt, hvor heldige vi er med hinanden. Vi har indtil nu, haft en tendens til at fokusere meget på det trykte magasin samt onlineversionen, som ligger på www.bornogfritid.dk. Derfor så vi, nok lidt efter tiøren var faldet for andre, at de sociale medier er en sjov legeplads og glimrende platforme for Børn & Fritid.
Webdesign og Sociale medier
I erkendelse af Børn & Fritid også hører hjemme på de sociale medier, måtte der fluks anskaffes et ekstra skrivebord til Marlene Dorthea Permin, som er skarp på webdesign og sociale medier. Hun tog som det første Børn & Fritids hjemmeside, og kastede det hele op i luften, til vores andres skræk og rædsel. Den landede smukt, og straks efter er hun nu gået i kødet på vores Facebook og Instagram profiler. Det er en sjov verden, og det er tydeligt, at her kan vi også lave nogle virkelige spændende tiltag sammen med vores samarbejdspartnere.
Vi er taknemmelige for jeres opbakning
Kære læsere og samarbejdspartnere, uden jer intet Børn & Fritid. Det træffer sig sådan, at et gratis familiemagasin har brug for nogle gode samarbejdspartnere, for at vi sammen kan forære en masse magasiner til læserne, hver gang et nyt Børn & Fritid sendes på gaden. Hver gang gør vi os umage, og glæder os over, at vi har verdens sødeste læsere. Vi får altid den sødeste feedback fra vores læsere, og det er en stærk motivationsfaktor, når vi hver dag arbejder videre på næste udgivelse.