At aflevere sin guldklump i institution er ikke altid nemt, særligt hvis de græder, når vi forlader dem. Det kan faktisk være en svær opgave, selv for de forældre, der har prøvet det før. Men det er endnu sværere, hvis man føler, at samarbejdet med pædagogerne samtidigt slår knuder.
Af Susanna Hochheim
“Annonce”
Allerede som nybagt forælder skal du forholde dig til, hvordan dit barns hverdag skal se ud, når du skal ud på arbejdsmarkedet igen. I mange byer skal du nemlig have skrevet dit barn op til vuggestue eller dagpleje inden det er fyldt 4 måneder. Du kigger på dit lille barn og har svært ved at forestille dig at skulle aflevere ham eller hende om mindre end et år. Her starter den første usikkerhed, for hvad skal du vælge, og hvem kan så komme med de guldkorn, der giver dig den rigtige løsning?
Vores børn har også ofte svært ved at sætte ord på deres dag i daginstitution, det kan være svært for dem at fortælle, hvad de har lavet af sjove sager og oplevet af spændende ting. Derfor er den daglige kontakt til personalet afgørende, for at vi som forældre kan få indblik i vores børns liv og de sjove ting, de oplever i dagtimerne. Det er specielt svært for os forældre, hvis den daglige kommunikation med personalet ikke er god.
Søg råd og hjælp
Det kan være her, du første gang stifter bekendtskab med foreningen FOLA, for på deres hjemmeside kan du hente en masse gode råd og information om, hvad du skal se efter og være opmærksom på, så valget bliver lidt nemmere. Du kan hente en masse gode råd, hvis du står i en svær situation og har brug for fagligt input, inden du tager beslutninger, der vedrører dit barn, f.eks. omkring de forskellige dagtilbud, der findes.
Når vores børn er startet i institution, kan der være nogle af os forældre, som står tilbage med en kæmpe frustration, og det skal lige pointeres, at det er helt ok med den følelse. Det kan være, at indkøringen ikke gik, som man havde forestillet sig, eller at barslen er noget sværere at slutte, end man lige havde i tankerne. Men følelsen af, at man ikke bliver hørt i sit barns institution, kan være meget frustrerende for os forældre.
Samarbejdet mellem pædagog og forældre, kan nemlig godt slå knuder, og her er det en god idé at fikse det. Der kan være forskellige situationer i institutionerne, hvor vi som forældre godt kan have brug for hjælp udefra. Hjælp fra nogle, der kan give os gode råd, eller måske bare en forklaring på, hvorfor pædagogen gør, som hun/han nu engang gør.
Eller hvis vi har brug for hjælp til bl.a. et forældremøde, og vi ikke ved, hvad vi skal sige til pædagogerne for at få samarbejdet på rette køl. Man kan nemlig godt, som forældre til et barn i institution, finde det svært at være ærlig omkring en bekymring, fordi vi er bange for, at det vil skade samarbejdet yderligere.
Det er her, det er perfekt med en nødlinje.
Så kan det blive noget nemmere at sige ja tak til den kop kaffe, som institutionen byder på fredag eftermiddag. Det har nemlig stor betydning, for dit barns trivsel fremad, da det er vigtigt for vores børn, at de kan se, at vi også synes, deres institution er et hyggeligt sted at være. Når de oplever, at vi voksne får os en kort hyggesludder om dagens forløb, gør det bl.a. afleveringen og afhentningen af børnene så meget nemmere. Vores børn har brug for at være trygge, det hjælper nemlig på at alle trives bedre i hverdagen. Når du som forælder oplever en udfordring i dit barns institution, kan du godt føle, at du står lidt alene. Men det behøver du ikke at være, da FOLA står klar til at hjælpe, råde og vejlede.
FOLA har seks mærkesager de særligt fokuserer på, for at være med til at skabe bedre og tryggere rammer for vores børn i institutionerne.
De seks mærkesager er:
- Minimumsnormeringer ved lov
- Øget forældreinddragelse
- Ret til barn syg
- Mindre børnegrupper
- Gennemsigtighed i kvaliteten
- En høj andel af uddannet personale
FOLA arbejder for en styrket forældrestemme. Det betyder, at hvis vi som forældre styrker forældresamarbejdet rundt omkring i landets dagtilbud, så er vi også med til at løfte kvaliteten i institutionerne og skaber dermed bedre trivsel for alle, som gavner vores børn i den periode, de er der.
Du kan altid ringe til forældrerådgivningen FOLA er forældrenes landsorganisation, en interesseorganisation for forældre til børn i pasningstilbud. Det vil sige, til forældre med børn i dagpleje, vuggestue, børnehave, integrerede institutioner, SFO’er, fritidshjem og klubber. Deres mål er at fremme forældredemokrati og hjælpe til, at forældre- og personalesamarbejdet styrkes. Dette gælder både de enkelte forældre, men FOLA kan også være med til at styrke forældrebestyrelser i institutionerne.
Hos FOLA findes der en forældretelefon, som du kan ringe til helt anonymt, når du ikke ved, hvad du skal stille op i en given situation, om
det omhandler dig og dit barn, eller om I sidder i forældrebestyrelsen og føler, I måske er kørt fast. Så sidder rådgivere klar, som kan give dig de værktøjer, du skal bruge, når du oplever udfordringer i institutionen. De lytter først og fremmest til din bekymring, og dette kan nogle gange være en løsning i sig selv. Men de kan også give svar på faktuelle spørgsmål, såsom regler og retningslinjer, og de kan vejlede dig til, hvordan du kommer tilbage ind i samarbejdet med personalet.
Spørgsmål, som forældre typisk ringer omkring, kan være:
- Samarbejdsudfordringer
- Bekymringer om barnets trivsel eller opstart
- Utryghed ved manglende personale
- Arbejdet i forældrebestyrelsen.
Hos FOLA hjælper de dig videre, så du kan handle på din bekymring. ALLE OPKALD TIL FOLA ER GRATIS OG ANONYME Du kan ringe på 73707379 eller se mere på www.fola.dk