Når vores børn når børnehavealderen, opstår der ofte en lyst til at lege med sine venner derhjemme. Det at kunne lege med andre og være social er som en muskel, der skal trænes. Det er en vigtig evne, der på sigt vil gøre, at dit barn får lettere ved at indgå i og blive en del af fællesskaber. Derfor er det også vigtigt at øve det.
Af Dorte Liechti, børnehaveklasseleder og familierådgiver hos Familiespor.
Når børnene skal starte op på legeaftaler, er det en god idé at skabe nogle rammer, der er overskuelige både for dig og dit barn. Et godt råd er, hellere lege i en kortere periode og stoppe mens legen er god. Børn får sjældent nok og vil ofte gerne have mere, selvom energien ikke rækker. Derfor kan det være nødvendigt, at du som forælder sætter en grænse. En legeaftale behøver ikke at være i 3-4 timer med aftensmad. To timer er lige så fint suppleret op med lidt frugt, vand eller en is. Mindre børn, kan være trætte efter en lang dag i børnehaven, så her kan det være en god ide at vente til f.eks. lørdag formiddag.
Legeaftale første gang
Hvis det er første gang, dit barn skal hjem til en ven og lege så overvej, om dit barn er tryg ved, at du går og ellers så sørg for at aftale, om du kan blive til en kop kaffe imens. Hvis det er første gang, dit barn skal have legekammerat på besøg, så tal om, at når Anton kommer på besøg, så vil han gerne lege med dit legetøj. Hvis, der er noget legetøj som dit barn er særligt knyttet til f.eks. sovebamsen, så overvej, at lade ham vælge at gemme det væk. Det at dele sit legetøj er ikke altid nemt, så vær forberedt på, at dit barn kan få brug for din støtte. Der vil nemt kunne opstå små konflikter børnene imellem.
Nogle konflikter løser børnene selv, mens de andre gange kan have brug for hjælp til at ”oversætte” hinandens hensigter. Hvis Anton f.eks. tager den blå bil ud af hænderne på Loui og de bliver uvenner, så hjælp til og sig ”Anton jeg tror også gerne, at du vil lege med den blå bil. Lige nu har Loui den. Bagefter kan du få lov at lege med den…”. Senere når børnene bliver større, vil du som forælder kunne trække dig og nyde at børnene leger, men alt nyt skal læres.
Assister hvis legen går i stå
Når de når SFO alderen, består hjælpen ofte i at assistere legen, hvis den går i stå eller, hvis der mangler remedier. En restaurantleg bliver meget sjovere, når du kommer med forklæder, viskestykker, eller børnene får lov at blande havregryn og andre spændende ting i skåle. Hvis du oplever, at børnene har svært ved at blive enige om en fælles leg, så kan det være en hjælp, at få lov at lege lidt hver for sig. Ofte finder børnene sammen i en fælles leg igen senere.
Vi kan som forældre komme til at gå meget langt for at gøre legeaftaler til en succes og diske op med alverdens underholdning. Men prøv at støtte med fra sidelinjen og lad børnene selv finde frem til den gode leg. En leg er sjældent uden problemer hele tiden – sådan er det også i børnehaven eller skolen og det er helt normalt.
Husk pauser
Det kræver energi at være social og have legeaftaler, så nogle gange kan det være en god ide med en is pause, hvor der kan slappes af med lidt tegnefilm. Hvis det er en af de dage, hvor børnene konstant bliver uvenner, så er det helt okay at ringe og korte legeaftalen af. For vi kan alle have en dårlig dag, du kan evt. aftale det med forældrene forinden.
I SFO-alderen vil behovet for legekammerater vokse. Så husk at prioritere det som forælder. Når det endelig er weekend, kan vi som forældre have lyst til at have vores børn for os selv. Der skal der også være mulighed for. Bare husk på, hvad der er vores behov, og hvad der er vores børns og giv plads til begge dele. Så træn dit barns sociale muskel langsomt op og giv plads til restitution, så den ikke bliver overbelastet.
Læs evt. en tidligere artikel fra Dorte her: bornogfritid.dk/er-du-og-dit-barn-klar-parat-til-skolestart/