Få hjælp og støtte i en svær tid

Når alvorlig sygdom rammer familien, er det rart at kunne spørge om hjælp hos relevante fagpersoner. Så du som pårørende, kan have dit fokus rettet mod at yde støtte og omsorg. Samtidig med at dit alvorligt syge familiemedlem, bedst muligt hjælpes videre.

Af Bonnie Jensen

“Annonce”

Alvorlig sygdom i familien, opstår ofte helt ud af det blå. Det kan på flere måder være en svær opgave, at være pårørende i sådan en situation. Pludselig kan du måske slet ikke overskue alle de informationer i får, og det er svært at tage stilling til de forskellige behandlingsmuligheder der tilbydes.

– Og lige her vil man ønske, at man kunne ringe til en ven. En der kan hjælpe dig med at forstå, og tage stilling til det kommende sygdomsforløb. Så du kan fokusere på, kun at være pårørende, fortæller psykolog Randi Hvid Poulsen.

Svært at være pårørende

Når et nært familiemedlem bliver langvarigt syg, bliver hele familien påvirket både praktisk og følelsesmæssigt. Nu skal der både passes hverdag med børnehave, skole, fritidsinteresser, lektier, arbejde, aftensmad, og du skal også hjælpe din kære, der er blevet syg. I den situation skal du både være omsorgsperson for din kære og samtidigt være bindeled til sundhedsvæsenet. Der skal koordineres behandlingstider, møder, transport, og du skal hjælpe og støtte den syge i en svær tid.

Det kræver enormt meget, både af dig som pårørende og hele familien. Især hvis det er første gang, du møder sygehusvæsenet. Så kan det være svært at overskue, hvem der skal ringes til. Når der skal bookes aftaler eller behandling, og hvor man egentligt ringer hen, når man ikke forstår sygdommen eller behandlingen.

Faktisk føler helt op mod 45 % af danskerne, at deres sygdomsforløb igennem sundhedsvæsenet har manglet koordination eller sammenhæng i aftaler. Viser en undersøgelse ifølge Mandag Morgen.

Forsikring med indbygget personlig rådgivning

Med en Familie 360 forsikring hos Dansk Sundhedssikring bliver du og den alvorligt syge vejledt, rådgivet og praktisk talt holdt i hånden hele vejen igennem sygdomsforløbet. Her får I tildelt en personlig rådgiver – en sygeplejerske – der tager sig af al kontakt med sygehusvæsenet. Sygeplejersken sørger for at koordinere og bestille tider til samtaler, undersøgelser og behandlinger, så du selv slipper for at bruge tid på alt det praktiske. Dette giver dig bedre tid og overskud til at være nærværende og omsorgsgivende.

– Vi oplever, at mange familier efterspørger forsikringen Familie 360. Vi har et virkelig godt sundhedssystem i Danmark, både i det private og i det offentlige. Men mange familier har svært ved at navigere i det, når de rammes af alvorlige sygdomsforløb. De føler sig mere trygge, når de har en god sundhedsfaglig rådgiver. En som de kan spørge til råds om alt fra sygdomme og diagnoser, til behandlingsmuligheder gennem hele forløbet. Sådan en rådgiver får de med Familie 360, siger Flemming Bonde Jakobsen CCO hos Dansk Sundhedssikring.

Her har de et team på mere end 100 sygeplejersker, fysioterapeuter, psykologer og andre sundhedsfaglige medarbejdere, der alle har værdifuld erfaring fra forskellige sektorer i sundhedsvæsenet. Her kan du få hjælp og rådgivning til lægesamtaler, journaler og undersøgelsessvar, ligesom de kan rådgive dig omkring planlagte undersøgelser, om de er relevante og tilstrækkelige, og I kan få en besidder med via telefon- eller onlinesamtaler.

Du får kontakt til en kvalificeret medarbejder, som kan rådgive jer om sundhedsfaglige problematikker samt være tovholder imellem jer, læger og hospitaler, så I er sikre på, at alvorligt syge familiemedlemmer får den bedst mulige behandling, og hvor du kan fokusere på at være pårørende.

Hvis du vil vide mere om sundhedsforsikringer, så klik ind på www.ds-sundhed.dk og få et overblik over hvordan du bedst muligt beskytter og hjælper din familie og ikke mindst dig selv.