Ægte køreglæde

Jeg har været så heldig at få lov at teste en Nissan Leaf, el-bil på min sommerferie til Bornholm med min familie, og jeg må indrømme at jeg blev positivt overrasket…

Af Bonnie Jensen

Bilen jeg har været så heldig at køre på sommerferie i, er en Nissan Leaf. Den er født med en såkaldt Epedal, der fungerer som både speeder og bremse i ét. Når du træder den ned, så kører bilen og lige så snart du slipper pedalen, så bremser bilen op. Det var helt genialt og jeg fik simpelthen følelsen af at køre i verdens lækreste luksus go-kart, bare på ”rigtige veje” blandt alle de andre biler.

Da der ikke er gear i bilen, ”flyder” den bare på vejen uden at geare op eller ned, og hvis man skal tale om køreglæde, er dette nok den lækreste bil jeg nogensinde har kørt i – og ja, jeg har også kørt i både Porsche og Maserati.

Nemt at oplade

Nissan Leaf
“Jeg var vild med Nissan Leafs el-bil og er nu
overbevist om at min næste bil højst sandsynligt
bliver en el-bil”

Jeg må indrømme at jeg var mistroisk overfor selve el-opladnings-konceptet. Det er jo nemt at køre forbi en tank og tanke benzin eller diesel. Her vidste jeg ikke på forhånd, hvor mange steder man finder el-ladere til biler og det smarte ved dette koncept er, at du har forholdsvist nemt ved at finde en parkeringsplads samtidigt.

Der er forskel på lade-stationerne, og der er flere udbydere på markedet. De superhurtige chargere, kan lade bilen op til 80% på bare 30 min, og så har du – på et stort batteri, næsten 300 kilometers rækkevidde i bilen. Hvis den lades op til 100% tager det lidt længere tid, da det er de sidste 20% der tager længst tid – ca. en times tid, og så har du små 400 km ”i tanken”.

Dog skal man lige være opmærksom på, at bilen bruger km alt efter kørsel. Dvs. at den bruger lidt flere km når du kører hurtigt på motorvej, og bruger mindre el i byen.

Sikkerhed under kørslen

Når jeg kører bil med det vigtigste i mit liv – mine to teenagers – er det vigtigt at jeg føler at vi er sikre under kørslen, og den følelse er nem at få i Nissan Leaf´en som jeg testede.

Den er udstyret med Propilot, hvor du kan indstille bilens hastighed og herefter flytte foden fra speederen. Så følger bilen hastigheden, med mindre, der er en bil foran der bremser op, så sænker bilen selv hastigheden og accelerer op igen når bilen foran accelerer op igen eller er drejet fra.

Det er nemt at finde rundt i menuen på den store
8” skærm.

I sidespejlene er installeret en blindvinkelassistent, så der lyser en orange lampe i spejlet hvis en bil overhaler dig under kørslen.
Et lækkert touch ved bilen, er 360 graders kamera, dvs. man kan se hele vejen rundt om bilen, på den måde er det nemt at parkere, hvis ikke du vælger at lade bilen parkere selv via parkeringsassistenten. Uanset hvad, så giver den en ekstra sikkerhed, da det er umuligt at overse en sten ved siden af bilen eller en kat der pludseligt løber ind bag bilen.

Alt i alt må jeg sige at jeg er overbevist. Elbilen bliver nok min næste bil, da den er utroligt lækker at køre i og så er den jo både økonomisk og ikke mindst miljøvenlig, da den jo ikke udleder CO2.

Læs mere om el bilen på Nissans hjemmeside: www.nissan.dk/