
Mobilen vibrerer, bimler og bamler, når likes, Snapchats og sms’er ruller ind. YouTube giver adgang til sjove filmklip og tweets, imens computer og PlayStation flimrer med tidens populære spil, hvor børnene spiller spil sammen med hinanden i høretelefonerne.
Vores børn og unge har taget de digitale og sociale medier til sig, og det er en udvikling, der er svær at stoppe, men som er særdeles vigtig at følge med i.
Det er vigtigt, at du interesserer dig for det, som dit barn bruger de digitale medier til. Præcis ligesom du spørger ind til skoledagen eller legeaftalen hjemme kos kammeraten, kan du spørge ind til hvad dit barn laver foran skærmen. Spørg hvem de taler med, hvad de spiller, hvor langt de er nået i spillet, om der er svære forhindringer i en bane, og spørg ind til hvordan børnene hjælper hinanden online. Søg selv online, og udforsk hvad der findes af apps og hjemmesider, som kan bruges på en kreativ og lærerig måde. Børn vil gerne dele deres oplevelser, hvis vi voksne interesserer os for deres ting. Så selvom onlinespil ikke interesserer dig, så vær til stede og vær nysgerrig når dit barn er online, på den måde opdager du om det er godt eller skidt, det dit barn fordyber sig i.
Snak med og opdrag børnene til at begå sig online
Når børn og unge bruger så meget tid online, kan der desværre opstå udfordringer for dem, som kan skabe problemer. Her er det os voksne der har ansvaret for at guide og opdrage vores børn til, hvordan man navigerer online bedst og mest hensigtsmæssigt, altså taler med dem og dos og donts online.
Som vi gennem opdragelse i almindelige hverdagssituationer, viser dem og taler med vores børn om, hvordan man behandler andre mennesker, hvordan man tiltaler fremmede, og i det hele taget, hvordan man opfører sig ude i virkeligheden i sociale sammenhænge. På samme måde skal vi opdrage dem til at begå sig online. Desværre foregår der også mobning på de sociale medier igennem beskeder, videoer og kommentarer, og det kan være svært for os voksne at få kendskab til, når det ikke længere kun sker mere synligt i skolegården, hvor voksne evt. kan gribe ind. Det er derfor også vigtigt at undervise vores børn i, hvordan man skal opføre sig på de sociale medier – præcis som vi vil opføre os, når vi står ansigt til ansigt med et andet menneske. Der er nemlig mange måder at komme til at træde forkert online, eller stor risiko for at ”komme i dårligt selskab” på nettet. F.eks. er mange børn og unge ikke tilstrækkelig udviklet til at skelne mellem fake news, ligesom nogle voksne kan finde på at udgive sig som jævnaldrende med vores børn, og pludseligt involvere børnene i uønskede situationer.
Hvem er dit barn venner med online?
Tal med dit barn om, hvem man godkender som ven online. Er det for eksempel mennesker, man ikke kender, men som man har mange venner tilfælles med? Er det kun venner, man kender, eller skal det være venner, du som forældre godkender?
Ikke alle er, som de ser ud til at være – og børn har brug for voksnes hjælp til at opstille nogle fornuftige retningslinjer. I kan evt. aftale, at I taler om det hver gang børnene er i tvivl.

Lær dit barn at være en god ven – også offline
Sociale medier som f.eks. Snapchat og Messenger bruges af mange unge til at lave aftaler med deres venner og til at dele sjove jokes og billeder, ligesom de via grupper på Snapchat inviterer og opdaterer hinanden på weekendens kommende fodboldkamp, strandtur eller fest. For nogle af de børn og unge der føler sig ensomme, eller som ikke er så gode til at være sociale i skolen, kan de online skabe sig et netværk af ligesindede. Her kan de danne nye relationer, snakke om programmer de har set i tv, eller diskutere holdninger til forskellige ting i hverdagen. De skaber sig altså et socialt netværk online, hvor de har det sjovt med andre, som de ikke behøver at se i øjnene ”live”.
Tal om at være en god ven – både online og offline, og om at det er helt ok, at poste billeder af sig selv, dit barn skal bare huske, at når man først lægger et billede ud på nettet, så vil det altid ligge der. Fortæl også, at man aldrig må dele billeder af andre uden af få lov. Lad dit barn mærke, at du interesserer dig for hans eller hendes online-liv uden at overvåge det, og lad dit barn vide, at han/hun altid kan komme til dig og fortælle om ubehagelige oplevelser.
Skærmtid – børn kopierer de voksne
Små børn lærer fra deres forældre og søskende, og bruger dem som forbilleder, også i den digitale færden. Overvej som forælder, hvor meget tid du selv bruger på dine skærme, og hvad du bruger tiden på. Herefter kan du overveje om I skal lave regler i jeres familie for, hvor meget tid der må bruges, hvornår og på hvad online. Og så husk at tidsbegrænsninger skal gælde ens for både børn og voksne, da børn som regel gør som de voksne gør, og ikke som de voksne siger.
Tre råd til dig, der er forælder i den digitale tidsalder
1. Forstå dit barns brug og synsvinkel
Snak med børnene om deres brug af medier, og tal med dem om, hvad de laver på sociale medier og i computerspil. Først når du ved, hvad dit barn rent faktisk foretager sig, kan du tage ordentligt stilling til det.
2. Sæt grænser
Det er vigtigt at sætte grænser, der passer til barnets alder og modenhed. Hvornår forstår de, at hvis de lægger noget på YouTube, så kan hele verden se det, at de ikke kan spille hele natten, og at der gælder sociale spilleregler online såvel som offline? Det kan barnet ikke selv forstå fra første færd.
3. Skab balance mellem virtuelle og fysiske relationer
Hold øje med, om dit barn har kontakter andre steder end online, og hvad det kan skyldes, hvis de mangler. Bliver barnet for eksempel moppet i skolen og søger derfor kun kontakt online? Der skal være sociale relationer i barnets liv, og de skal ikke kun foregå på nettet og mobilen.
Kilder: Mediesundhed.dk, Skoleborn.dk og Psykiatrifonden