Mobning og sårende adfærd på sociale medier er et stigende problem

Sårende beskeder online er desværre et stigende problem blandt vores børn, og i en ny undersøgelse foretaget blandt børn i alderen 10-12 år, svarer mere end halvdelen, at de har oplevet at modtage en besked, de blev kede af.

Af Bonnie Jensen

Corona har været hård på mange måder, og vi er flere, der på den ene eller anden måde har mærket konsekvenserne af de mange timer hjemme, hvor vi har siddet bag en skærm. Det viser sig fx i en stigning på hele 75% i antallet af sårende beskeder imellem børnene – og det er bare på to år.

Nemt at misforstå hinanden

Når man ikke sidder ansigt til ansigt, kan en kvik bemærkning nemt misforstås. Derfor skal vi forældre være bedre til at tale med vores børn om kommunikation generelt, og om sociale medier, online-spil og -sprog. Telenor har i forsommeren 2020 og 2022, i samarbejde med analyseinstituttet Wilke, kigget nærmere på den digitale adfærd hos børn, der starter i 4.-6. klasse efter sommerferien, og tendensen er tydelig: Sårende beskeder fra venner er et stigende problem.

5 ud af 10 børn i 2022 har oplevet, at en ven har skrevet sårende beskeder. I 2020 var det 4 ud af 10, der havde prøvet det. Samtidig har 6 ud af 10 børn prøvet at skrive noget, som de ikke ville sige i virkeligheden, eller noget, der er blevet misforstået.

Gratis undervisningsmateriale til skolerne

Selv om dårlige digitale oplevelser desværre efterhånden er noget, de fleste børn kommer ud for, ved knap hvert tredje barn ikke, hvad de skal gøre, hvis de modtager sårende beskeder om dem selv eller en ven. Det problem har Telenor sat sig for at løse ved at tilbyde skoler og lærere hjælp til opgaven med at klæde børnene godt på til at begå sig online. Det sker via undervisningsprogrammet #digitalpænt, der
siden 2016 har haft til formål at hjælpe børn til at få en god og tryg digital opvækst og bekæmpe digital mobning i Danmark.

Alene i 2021 gennemførte 8.500 børn fra 4.-6. klasse programmet. Undervisningsmaterialet består af scenarier, som er udviklet med inspiration fra elever, der har fortalt om situationer og hændelser fra virkeligheden. I spillet gennemgår eleverne en historie, der udspiller sig i en klasse, hvor de undervejs har mulighed for at få indblik i de medvirkende personers tanker og følelser. Det giver anledning til refleksion i klassen om egen adfærd på digitale medier.

– Vi føler et ansvar for at hjælpe børn og unge med at føle sig trygge online, fordi vi er leverandør af den teknologi, der gør det digitale liv muligt. Men selv om mobning til en vis grad er flyttet over på de digitale platforme, er kernen i problemet stadig samspillet børnene imellem. Derfor er det oplagt, at skolen spiller en aktiv rolle i børnenes digitale dannelse. Og i den feedback, vi får fra lærerne, er det tydeligt, at de har behov for hjælp med at løfte den opgave, siger Rikke Juul Rokkedahl Therkildsen, der er direktør for kommunikation
og CSR hos Telenor.

Om undervisningsmaterialet #digitalpænt

  • Telenor lancerede #digitalpænt i 2016, og er for alle landets 4.-6. klasser.
  • #digitalpænt har til formål at hjælpe børn til at få en god og tryg digital opvækst og bekæmpe digital mobning i Danmark.
  • Forløbet består af gratis og frit tilgængeligt undervisningsmateriale til skolerne.
  • Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Wilke for Telenor i foråret 2022 blandt 202 børn, der skulle starte i 4.-6. klasse efter sommerferien, samt 186 forældre til børn i samme målgruppe.

Undervisningsmaterialet ligger tilgængeligt online på www.telenor.dk/digitalpænt.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments