Min datter græder hver dag når jeg afleverer hende i skolen

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op, min datter græder hver dag, når jeg afleverer hende i 0-klasse, ikke fordi hun ikke vil i skole, men hun vil rigtig gerne have jeg bliver sammen med hende. Jeg skal jo på job så jeg går, og efterlader verdens mest ulykkelige pige. Klasselæreren syntes heller ikke det er så rart.


Kære forælder

Det lyder meget ubehageligt for jer alle. Det er desværre et spørgsmål, jeg ofte får fra forældre, som søger råd til, hvordan de kan aflevere et glad barn og tage på arbejde med god samvittighed. Ikke alle børn trives i de samfundsskabte rammer, og det er godt at I som forældre er opmærksomme på det. Men hvad gør vi så ved det?

Der kan være mange årsager til, at din datter reagerer som hun gør. Sæt dig ned med et stykke papir og reflekter over, hvad det kan være – helt intuitivt – og skriv det ned. Skab dernæst en hyggelig ramme for en snak med din datter: Hvorfor bliver du ked af det, når du skal i skole? Skriv alle årsagerne ned på samme stykke papir. Tal med din datter om, hvad der fylder mest og mindst, så du kan rangere dem.

Barrierelisten

Nu har du samlet det, jeg kalder en barriereliste. Kig på alle barrierer på papiret og tænk over, hvad du kan gøre ved hver enkelt barriere for at få en bedre aflevering. Måske står ’savn’ eller ’utryghed’ højt på barrierelisten – her kan det være, at en genstand fra hjemmet kan hjælpe hende, fx en bamse. Måske føler hun sig alene – her kan det være, at du skal hjælpe hende i snak med en klassekammerat eller voksen, inden du forlader hende. Måske mærker hun, at du har travlt med at skulle videre på arbejde – her kan det være, at du skal lave en aftale med chefen om at kunne møde lidt senere, så stressen ikke påvirker afleveringssituationen.

Måske bekymrer hun sig om dagen – her kan det være, du skal hjælpe hende med at aflede opmærksomheden på bekymringerne, fx vha. ting hun er glad for, måske at tegne. Der er ofte mindst én løsning til hver barriere. Og ofte MANGE barrierer.

En tryg start på dagen

Vi kan have en tendens til at undgå at nævne de svære situationer, når vi igen sidder hjemme om eftermiddagen og har det hyggeligt. Men det er vigtigt at få talt om dem. Ofte er vi som mennesker meget ukonstruktive lige i de svære situationer, men når vi får dem på afstand, ser vi dem på en helt ny måde. I kan med fordel tale om, hvad der kan gøre det lettere for hende om morgenen. Lægge en fælles strategi. Det kan fx være, at du kan lave en aftale med en anden forælder om, at I afleverer samtidigt, så din datter kan følges med dét barn ind hver morgen og på den måde få en tryg start.

Derudover kan det hjælpe nogle børn med en fast rutine, så de ved, hvad de skal hvornår. Måske du kan tale med læreren om forslag til sådan en morgenrutine – det kan være, at hun kan hjælpe med at dele hæfter ud, at stille farver og sakse frem eller lignende. I kan bare opfinde en ’vigtig’ opgave til hende, så hun føler sig vigtig i skolen, og hendes opmærksomhed bliver afledt fra afleveringssituationen.

Husk at alle adfærdsændringer kræver små skridt. Hun skal lære – et skridt ad gangen – at hun sagtens kan klare det. Hun skal have opbygget selvtilliden omkring at kunne blive afleveret. Hun skal så at sige have trådt en ny sti i hjernen, og jo flere gange, hun betræder stien for den gode aflevering, jo bedre. Men vær tålmodig. Ros hende for selv de mindste fremskridt – det forstærker den positive adfærd.

Jeg håber, at I som forældre vil bruge al den tid og energi, det kan kræve for at give hende en bedre oplevelse ved at blive afleveret. For alle børn fortjener en god start på dagen.

Kærligst, Annemette

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments