Hvordan forbedrer jeg forholdet til min søn?

Kære Annemette.

Det her er svært for mig at skrive, og derfor har jeg valgt at være anonym.

Jeg har to børn sammen med min dejlige mand, og på overfladen ser mit familieliv dejligt idyllisk ud. Men…

Min ældste pige på otte år er det dejligste barn, hun er sød og rolig og af natur, er god ved andre, og er meget vellidt af hendes veninder og vores familiemedlemmer. Hun er så dejlig nem at være mor til og jeg elsker at bruge tid sammen med min dejlige datter.

Min søn på fem år er derimod helt anderledes. Han er vild og er meget grænseoverskridende, og kommer altid i problemer. Det er som om, at han forstår, at han får opmærksomhed, når han gør noget forkert, også selvom det ender i skældud. Min svigermor kalder ham en uregerlig unge og hans klassekammerater har taget afstand fra ham og vil ikke lege med ham.
Fordi jeg selv synes, at der er så stor forskel, ender jeg også selv med at gøre stor forskel på mine børn, og det skaber jo både problemer med mellem børn men også i mit ægteskab, for min mand er jo ikke blind og han bliver så sur, når jeg ender med at gøre forskel på vores børn.

Hvad gør jeg? Har du nogen gode råd til, hvordan jeg forbedrer forholdet til min søn?
Venlig hilsen x.

Kære X

Det lyder svært for jer alle sammen. Jeg synes, at det er flot, at du rækker ud og vil gøre en indsats for at forbedre forholdet til din søn, det fortæller meget om dig som mor.

Jeg vil forsøge at give dig en forståelse for, hvad der psykologisk set kan være på spil her. På den måde kan du måske både acceptere dine egne og omverdenens reaktioner på hans adfærd og samtidig få et redskab til, hvordan du kan ændre dit forhold til ham.

Mange psykologiske studier viser, at vores forventninger til vores børn i høj grad påvirker deres adfærd. Helt tilbage i 1960erne identificerede Robert Rosenthal første gang denne effekt, kaldet Rosenthal-effekten. I et af eksperimenterne fik en gruppe forsøgsdeltagere fx at vide, at de skulle få en ’klog’ rotte igennem en labyrint, mens den anden gruppe fik at vide, at deres rotte var ’sløv’, selvom der reelt ikke var forskel på rotterne.

Det viste sig, at de ’smarte’ rotter, der var høje forventninger til, var 30 procent hurtigere og 50 procent bedre til at løse opgaver, end de ’sløve’ rotter. Det skyldtes blandt andet, at forsøgsdeltagerne var venligere, mere opmuntrende og afslappede over for de ’smarte’ rotter, end forsøgsdeltagerne var over for de sløve rotter.

Rosenthal udførte også eksperimenter med elever. Han manipulerede eksempelvis med en lille del af en klasses testresultater, så denne lille gruppe fremstod som akademiske sprintere over for en helt ny lærer. Da klassen blev gentestet året efter, viste det sig, at den lille gruppe, som læreren troede var akademiske sprintere, havde større intellektuel vækst end de andre elever. Pga. lærerens forventninger til dem! Og sidenhen har studier vist, hvordan læreres positive eller negative forventninger til eleverne har betydning for, om eleverne klarer sig godt eller skidt.

Så måske påvirker jeres, lærernes, klassekammeraternes og bedsteforældrenes forventninger til jeres søn også hans adfærd?

Vi forældre kan selv kan spille en stor rolle i forhold til vores børns adfærd: Det at have ’bøvlede’ børn, ’sløve’ teenagere og ’vildbasser’ kan eksempelvis blive selvopfyldende profetier. Derfor opfordrer pædagoger og psykologer ofte til, at man fokuserer på børns styrker frem for svagheder, så der skabes positive snarere end negative forventninger til dem.

I kan fx hjælpe de positive forventninger til ham – og dermed den positive adfærd – på vej ved at sætte jer ned og lave en liste over hans styrker. Hvad er han god til? Hvad har han let ved? Hvilke smukke egenskaber rummer han? Hvis det hjælper, kan I jo bede bedsteforældre og lærere lave samme øvelse.

Jeg håber, at denne forklaring på et helt normalt psykologisk fænomen samt en lille øvelse kan hjælpe dit forhold til din søn i en bedre retning.
Jeg ønsker jer alt det bedste,
Kærligst, Annemette

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments