Hvad hvis dit barns første mobiltelefon ikke var en smartphone – men et smartwatch?

Børn bliver yngre og yngre, når de får deres første mobiltelefon, hvilket ofte er en smartphone med adgang til internettet. Men et smartwatch lavet til børn, med indbygget telefon og GPSfunktion, kan være en god begyndelse, da den ikke kan gå online.

Af Bonnie Jensen

Mange børn får i dag deres første mobiltelefon i en alder af 7-8 år, hvor valget ofte falder på en smartphone, såsom mors aflagte telefon. Et produkt, der er designet til og for voksne med adgang til sociale medier, internettet, spil og meget mere. – Her oplever forældre frustrationer over, at skærmene trækker for meget i børnene, og måske endda kan trække dem væk fra fritidsaktiviteter og sociale relationer, de plejer andre steder end digitalt.

Derudover kommer der også en ny social arena, der sjældent sover, og hvor de voksne ofte har svært ved at være til stede i det, der sker, fortæller familieterapeut Kathrine Hemmingsen.

Kathrine Hemmingsen er par- og familieterapeut med egen praksis i Roskilde og online. Kathrine er uddannet cand.mag. i pædagogik og psykoterapeut MPF. Hun har to børn på 6 og 9 år. Vi har taget en snak med hende om børns digitale liv, mobiltelefoner, og om hvordan vi bedst ruster vores børn til at begå sig i den digitale tidsalder. Her er et par af de spørgsmål vi stillede hende:

Har du nogle tanker omkring hele det sociale aspekt, hvordan teknologi og digitalisering påvirker børn i dagens Danmark?

– Skærme kan bidrage til at skabe gode fællesskaber, og gøre det nemmere at mødes omkring interesser og hobby’er. Det digitale giver også vores børn mulighed for at være kreative på nye måder; skabe film, lave podcasts og tage billeder. Det kan gøre det nemmere at holde kontakten, når man f.eks. flytter, eller er væk fra skolen af andre årsager.

– Jeg ser flere ting, der især bekymrer mig, og som jeg selv er meget obs på med mine børn: For det første; det, som skærmene kan komme til at erstatte, og som de fleste forældre allerede er meget opmærksomme på; nemlig øjenkontakt, fysisk leg, aktiviteter i naturen.

– For det andet, så kommer skærmen og især de sociale medier, sms og opkald også med en risiko for socialt stress hos børn. Når de går hjem fra skole eller fritidstilbud, så lever det sociale stadig videre, og relationer, konflikter og historier får deres eget liv på beskeder og opkald.

– For det tredje, ude i den kæmpestore verden med ting, vores børn kan komme til at se og høre på f.eks. YouTube og andre medier med videoer. Ting, de ofte ikke er klar til at se, f.eks. vold eller krig, som kommer i korte klip, uden at nogen har taget stilling til, hvordan det skal formidles til børn.

Når børn har taget et billede af sig selv eller af en kammerat og gerne vil dele det med andre, skal vi tale med dem om, hvad der er af konsekvenser. Men hvordan gør vi det bedst muligt?

– Børn har brug for konkrete eksempler på, hvad der kan gå galt, og hvordan de kan komme i klemme eller få deres kammerater i problemer. For dem bliver konsekvenser ved handlinger nemt meget abstrakte, hvis vi ikke får gjort det helt konkret, og bruger cases, uddyber Kathrine.

– Vær nysgerrig og ikke dømmende, når dit barn måske har trådt ved siden af. Hvis deres erfaring med at komme til os er, at vi støtter og hjælper, så får de ikke behov for at skjule, når de havner i problemer og har brug for voksenstøtte. Prisen ved at komme til os må ikke være større end den støtte eller hjælp, de får. Vi forældre har så meget brug for at vores børn vil dele og komme til os, hvis vi skal kunne passe på dem i den digitale verden.

– Begge dele skal de voksne omkring børnene tale med vores børn om, uden at dømme, at skærmene trækker i dem. Vi skal opfordre dem til at deltage i andre aktiviteter og støtte op om legeaftaler og fritidsaktiviteter.

Xplora X6 Play smartwatch er:

  • Barnets første mobiltelefon, designet som et smartwatch, med en masse sjove og nyttige funktioner.
  • Der er indbygget funktionen skolemodus, og når det er slået til, fungerer Xplora udelukkende som et almindeligt armbåndsur, da ingen af de sjove og spændende funktioner er tilgængelige for barnet, og det forstyrrer dermed ikke i skoletiden.
  • Uret kan sende og modtage beskeder fra mor og far.
  • Man tilknytter barnets Xplora til en forældrestyret app, og så kan man indstille uret, så det passer præcist til hvert enkelt barn.
  • Uret er med indbygget GPS-tracker, som kan give barnet og de voksne mere tryghed, når barnet f.eks. cykler fra hjem til skole.
  • Man kan indkode telefonnumrene på de personer, som barnet skal kunne kommunikere med, og desuden er uret også udstyret med en SOS-knap, som skal holdes inde i tresek. Derefter ringer uret op til den første, som er indkodet i kontaktbogen. Hvis telefonen ikke besvares, ringer uret automatisk op til den næste i kontaktbogen, og det bliver ved med at ringe, indtil en tager telefonen.
  • Uret har indbygget skridttæller.
  • Sidst men absolut ikke mindst, så kan uret IKKE gå online på internet eller sociale medier.

Smartwatch uden adgang til internettet

Siden 2016 har Xplora arbejdet dedikeret på at udvikle en sikker mobilløsning til børn – for at give dem en tryg og børnevenlig introduktion til den store digitale verden. Xplora er en kombination af et smartwatch og en mobiltelefon, som børn kan bruge allerede fra fireårsalderen. Det giver en kæmpe tryghed, når barnet har det på, for så kan I ringe og skrive sammen, og fordi det har en indbygget GPS-tracker, ved du altid, hvor dit barn befinder sig.

– Xplora smartwatch har været på det danske marked siden 2020, og interessen er stigende år for år. Vi kan se at mange børnefamilier leder efter et alternativ til en smartphone til de yngre børn, fortæller Kristinna Kristensen der har været landechef i Danmark siden 2021.

– Xploras vision er at skabe en tryg introduktion til den digitale verden for børn imellem 4-10 år, og vi har lavet nogle undersøgelser blandt vores brugere, og her er det ringefunktionen, der topper blandt forældrene, som jo er dem, der køber uret til deres børn. Efter ringefunktionen, er det den indbyggede GPS, der er i uret. Det skaber en tryghed både hos børnene og deres forældre, at det er muligt at se, hvor barnet befinder sig.

– Vi ser flere og flere børn få en smartphone i 6-års alderen, hvilket vi synes er et problem, da smartphones i bund og grund er designet til voksne og deres behov. Vi ønsker at tilbyde et produkt, der er konkret designet og tilpasset til børn, så de kan udforske den digitale verden i trygge rammer, og samtidig give børn og forældre muligheden for at holde kontakten i hverdagen. Ved at opfylde behovet for daglig kommunikation, som typisk er grunden til, at forældre giver deres børn en telefon i første omgang, kan vi forhåbentligt hjælpe til at udskyde valget om en smartphone.

Du finder bare information her på deres hjemmeside: www.xplora.dk