Graviditet, vægt og Træning

Hej igen.

Jeg har holdt en pause fra sociale medier i en periode, og i den periode har jeg været meget skidt…. Men det er ikke Corona :p det er såmænd bare en lille pige der ligger i maven. JEG ER GRAVID MED NR. 3!!

Før jeg blev gravid, arbejdede jeg 50 timer og løb 50 km i ugen, men da uge 5 ramte i graviditeten, endte jeg med at ligge på sofaen i 7 uger. Jeg tabte mig rigtig meget, og måtte have væske på sygehuset.. Normalt er vægt ikke noget der har fyldt, jeg er klar over jeg er undervægtig, men jeg er ikke usund.

Min vægt da jeg blev gravid lød på 52 KG, jeg er 168 cm høj og da jeg har dyrket løb på højt plan, så har min fedtprocent kun været på 10. Så det var ikke rart pludselig at se KG rasle af min krop, især ikke når jeg samtidig bare lå på sofaen 😉 Jeg gik fra et skridt gennemsnit på 15000+ om dagen til under 3000 (De primære skridt blev taget ud til toilettet).

Men hvad så nu…….

Lige om lidt er jeg halvvejs i min graviditet, jeg er begyndt at arbejde igen OG så er træningen startet op, vægten er tilbage til de 52 (+ 0,4 kg sørme).

Mens jeg bare har ligget har jeg stort set læst alt jeg kunne om træning og graviditet.. mange tror fejlagtigt at træning skal pauses så snart de ser de 2 streger på testen.

Så her er lige lidt info:

  • Hvis du har en normal graviditet, må du gerne træne
  • Det anbefales at man dyrker minimum 30 min moderat motion om dagen som gravid.
  • Hvis man ikke var aktiv før din graviditet er der en god grund til at blive det nu.
  • Man kan starte med at gå ture (de 30 min kan deles op, men minimum 10 min skal du være i gang), cykle, svømme (når svømmehallerne åbnes igen)
  • Kontakt sport som håndbold og kampsport skal man passe på med
  • Du må gerne løbe, såfremt du var løber før din graviditet
  • Lad være med at gå efter nye rekorder mm. Jeg har selv droppet interval træningen og løber primært efter kroppen
  • Køb et graviditetsbælte når maven begynder at fylde, den støtter din bækken, og kan være nyttig ved motion (men gå ikke med den hele tiden)

Træning er IKKE farligt når du har en normal graviditet, hvis du er i tvivl om hvad du kan/må, så snak med din læge eller jordemoder.

Jeg ligger nogle træninger ind her på Bloggen næste gang, så håber jeg det kan inspirere.

Indtil da…

Vi seees.
Kh Annette

Du kan læse Annettes tidligere blogindlæg her: bornogfritid.dk/overskud-overblik-og-overspringshandlinger/

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments