Gaming på skoleskemaet

Det foreslår Center for Ludomani, da flere og flere computerspil indeholder elementer, der læner sig faretruende tæt op ad gambling.

Af Henriette Rosenthal

96 % af alle danske drenge gamer, og spilindustriens årlige omsætning overgår nu både film og musikindustriens samlede omsætning. Der er derfor ingen tvivl om, at gaming er kommet for at blive. Og selvom gaming er sjovt og lærerigt, så indeholder flere og flere computerspil elementer, der læner sig faretruende tæt op ad gambling. Derfor har Center for Ludomani fået udviklet et gratis undervisningsforløb til alle landets grundskoler.

Emotionel værdi er problematisk i gaming

Det er især de såkaldte loot boxes, hvor man i et spil køber en virtuel kasse, der indeholder tilfældige genstande i form af våben, figurer, udklædning og lignende, som kan være problematiske. Uforudsigeligheden og håbet om en bestemt genstand kan have stor emotionel værdi for spillerne, og det gør, at loot boxes læner sig op af gambling, konstaterer Center for Ludomanis forebyggelseschef, Lars Hausted.

– Vi kan se, at der i nogle af verdens mest populære computerspil er loot boxes, der er decideret gambling. Og selvom det er sjovt at game, så er vi bekymrede for, at de her loot boxes kan være med til at skubbe flere børn i en meget uhensigtsmæssig retning. Derfor er det vigtigt, at børnene bliver klar over, hvornår noget er sjovt, fordi det er et spil, og hvornår det er sjovt, fordi det er gambling, siger Lars Hausted.

Børn skal kunne skelne Center for Ludomani har i samarbejde med Lindhart & Ringhofs undervisningsforlag, udarbejdet undervisningsforløbet ’Gaming eller gambling?’ for 4.-6. klassetrin, der skal lære skolebørn at kende forskel på gaming og gambling.
– Vi er begyndt at blive kontaktet af forældre, der er bekymrede for deres børns adfærd i forbindelse med computerspil, og det skal vi naturligvis tage alvorligt. Derfor har vi fået udviklet undervisningsforløbet.

Langt de fleste spiller computer på en fornuftig måde, men det er vigtigt, at børnene lærer at kende forskel på, hvad der er sjov og harmløs gaming, og hvad der er gambling, siger Lars Hausted.

Forbudt i Holland og Belgien

I Holland og Belgien er loot boxes i f.eks. det populære fodboldspil FIFA ulovlige. Simpelthen, fordi man vurderer, at det er gambling til børn. Et forbud er ikke nødvendigvis vejen Center for Ludomani ønsker, men bedre information til børn i et legende og let format.
I læringsforløbet får skolebørn mulighed for at spille sig frem til viden om gaming og gambling. Derudover får børnene redskaber til at forklare deres forældre, hvorfor det er sjovt at game.
– Vi er ikke ude på at få børnene til at holde op med at game. Jeg gamer selv. Målet er at få børnene til at være kritiske, når de får et nyt spil i hænderne, siger Lars Hausted.