Børn og unge online

Vores børn og unge, er vokset op med nem adgang til en skærm. De kan fra de er ganske små, nemt surfe rundt på internettet, søge på YouTube og mange af deres onlinespil foregår via apps på iPad, eller computer. Det betyder også at en stor del af deres sociale samvær med andre børn og unge, foregår online, altså bag en skærm og det har både fordele og ulemper.

Indhenter viden og skaber sociale netværk med fremmede

Der er mange fordele ved at kunne være social online, og man kan finde en masse god viden via sin computer eller iPad. De fleste børn mestrer både at tale og forstå engelsk ret hurtigt, da mange af de videoer og spil de finder, foregår på engelsk. Når de møder andre børn eller unge ude i et onlineforum, enten via spil eller en chatgruppe, er det fra hele verden de mødes, og her foregår det meste på engelsk. Det må jo siges at være en stor fordel. Udover at man bliver god til engelsk ret hurtigt, lærer man også at kommunikere med fremmede mennesker (på godt og ondt), og det er trods alt sjovere, at spille et spil sammen med andre, end det er at gennemføre en bane i et spil helt alene. Dvs. her lærer man også at samarbejde. 

Sociale medier som f.eks. Snapchat og Messenger bruges af mange unge til at lave aftaler med deres venner og til at dele sjove jokes og billeder, ligesom de via grupper på Snapchat inviterer og opdaterer hinanden på weekendens kommende fodboldkamp, strandtur eller fest. For nogle af de børn og unge der føler sig ensomme, eller som ikke er så gode til at være sociale i skolen, kan de online skabe sig et netværk af ligesindede. Her kan de danne nye relationer, snakke om programmer de har set i tv, eller diskutere holdninger til forskellige ting i hverdagen. De skaber sig altså et socialt netværk online, hvor de har det sjovt med andre, som de ikke behøver at se i øjnene ”live”. 

Snak med og opdrag børnene til at begå sig online

Når børn og unge bruger så meget tid online, kan der desværre også opstå udfordringer for dem, som kan skabe problemer. Her er det os voksne der har ansvaret for at guide og opdrage vores børn til, hvordan man bruger de sociale medier bedst og mest hensigtsmæssigt, altså taler med dem og dos og donts online. Præcis ligesom vi gennem opdragelse i almindelige hverdagssituationer, viser dem og taler med dem om, hvordan man behandler andre mennesker, hvordan man tiltaler fremmede, og i det hele taget, hvordan man opfører sig ude i virkeligheden i sociale sammenhænge. På samme måde skal vi opdrage dem til at begå sig online. Desværre foregår der også mobning på de sociale medier igennem beskeder, videoer og kommentarer, og det kan være svært for os voksne at få kendskab til, når det ikke længere kun sker mere synligt i skolegården, hvor voksne evt. kan gribe ind. Det er derfor også vigtigt at undervise vores børn i, hvordan man skal opføre sig på de sociale medier – præcis som vi vil opføre os, når vi står ansigt til ansigt med et andet menneske. Der er nemlig mange måder at komme til at træde forkert online, eller stor risiko for at ”komme i dårligt selskab” på nettet. F.eks. er mange børn og unge ikke tilstrækkelig udviklet til at skelne mellem fake news, og porno, contra hensynsfuld sex, egne og andres grænser osv. Ligesom nogle voksne kan finde på at udgive sig som jævnaldrende med vores børn, og pludseligt involvere børnene i uønskede situationer.

Interessér dig for, og følg med i dit barns online-liv

Derudover er det vigtigt, at du interesserer dig for det, som dit barn bruger de digitale medier til. Præcis ligesom du spørger ind til skoledagen eller legeaftalen hjemme hos kammeraten, kan du spørge ind til hvad dit barn laver foran skærmen. Spørg hvem de taler med, hvad de spiller, hvor langt de er nået i spillet, om der er svære forhindringer i en bane, og spørg ind til hvordan børnene hjælper hinanden online. Søg selv online, og udforsk hvad der findes af apps og hjemmesider, som kan bruges på en kreativ og lærerig måde. Børn vil gerne dele deres oplevelser, hvis vi voksne interesserer os for deres ting. Så selvom onlinespil ikke interesserer dig, så vær til stede og vær nysgerrig når dit barn er online, på den måde opdager du om det er godt eller skidt det dit barn fordyber sig i.

Skærmtid?

Små børn lærer fra deres forældre og søskende, og bruger dem som forbilleder, også i den digitale færden. Overvej som forælder, hvor meget tid du selv bruger på dine skærme, og hvad du bruger tiden på. Herefter kan du overveje, om I skal lave regler i jeres familie, for hvor meget tid der må bruges, hvornår, og på hvad, online. Og husk også, at tidsbegrænsninger skal gælde ens for både børn og voksne. Da børn som regel gør som de voksne gør, og ikke som de voksne siger.

Hjælp dit barn til et godt digitalt liv

  • Vis ærlig og nysgerrig interesse for, hvad dit barn laver på nettet. Spørg ikke kun, hvordan håndboldkampen i hallen gik, men også om hvordan det gik din søn i Minecraft, eller hvilke billeder din datter har lagt ud på Instagram eller Snapchat i dag, og spørg om du må se dem. Ikke på den voksne og belærende måde, men på en interesseret måde.
  • Vær sammen med dit barn på nettet – så meget, som barnet nu tillader. Vær venner med barnet på Facebook, følg det på Instagram, og sms sammen i løbet af dagen. Børn i dag efterspørger ofte mere samvær med deres forældre, og for dem er digitalt samvær også godt samvær, selv om det ikke kan stå alene eller i stedet for fysisk samvær.
  • Vær tilgængelig. Ligesom du skal være der til at puste på knæet, når barnet falder og slår sig, skal du også være der, når der sker noget på nettet, som barnet bliver ked af. Vis tillid, og bed ikke barnet om at lukke ned, men hjælp det i stedet med at løse problemet, som du ville gøre med andre konflikter.
  • Tal med dit barn om, at man skal opføre sig på samme måde over for andre på nettet, som man ville gøre i den fysiske virkelighed. Hvis dit barn selv er ked af noget, der sker på de digitale medier, så spørg, lyt, og støt på præcis samme måde, som du ville gøre med enhver anden konflikt. Fald ikke for fristelsen til at udbryde “så er det slut med den mobil!”, for medierne er en del af barnets sociale virkelighed, og den kan ikke bare slukkes.
  • Vær et godt eksempel. Hvis du selv tjekker sms’er hen over middagsbordet eller er på Facebook, når I er til fodbold, er det svært samtidigt at bede barnet om at begrænse sig.

Nogle af de børn og unge der føler sig ensomme, eller som ikke er så gode til at være sociale i skolen, kan online skabe sig et netværk af ligesindede. Her kan de danne nye relationer, snakke om programmer de har set i tv, eller diskutere holdninger til forskellige ting i hverdagen.

Kilder: Mediesundhed.dk og Skolebørn.dk