Min datter vil ikke på toilettet

Min 3 ½ årige ”gider” ikke at blive renlig, når det handler om ”nr. 2”. Hvad kan jeg gøre for at motivere hende? Hun vil nemlig heller ikke have ble på.

Kære forælder

Det er et kendt problem, du beskriver, og det kan være en stor udfordring for både barn og forældre.

Der sker meget hos børn i den alder: Barnet er formentligt stadig ved at finde sine ben i en ny børnehave og sammenligner sig måske med de større børn, der ikke længere bruger ble, hvilket kan medføre, at hun heller ikke vil. Men der er hjælp og videnskabelige teknikker at hente i psykologien:

  1. Tal med dit barn om, om hun selv ønsker at blive renlig – undersøg hendes motivation. Vil hun helst bruge ble, eller vil hun gerne selv kunne gå på toilettet? Hvis hun ikke er motiveret for at blive renlig, kan du gå videre til punkt 2. Hvis hun er motiveret, spring til punkt 3 for konkrete hjælpestrategier.
  2. Hvis hun ikke er motiveret, kan man fremhjælpe hendes motivation ved fx at tale med hende om fordelene ved renlighed eller ved at tale med hende om de andre (større) børns toiletvaner. Vi mennesker er flokdyr og vil strække os langt for at tilpasse os flokken – social sammenligning er en stærk motiverende faktor.
  3. Uanset barnets motivation kan man fremme en adfærd ved at gøre den lettere at udføre. De fleste børn har en toiletrytme, som man kan udnytte i kampen for renlighed. Sørg for at indføre toilettid, når det er ved at være tid til ’nr. 2’. I kan fx gøre det hyggeligt ved at læse bøger imens. Allier dig evt. med pædagogerne, hvis rytmen falder i institutionstiden. Bed dem sende hende på toilettet på pågældende tidspunkt.
  4. Tag små skridt. Og husk, at det første skridt i den rigtige retning er det vigtigste skridt. Så snart hun har siddet på toilettet og haft selv den mindste succesoplevelse, vil det være meget lettere for hende at gå på toilettet næste gang.
  5. Brug positiv forstærkning, dvs. ros og anerkendelse af den ønskede adfærd. Behaviorister mener nemlig, at det er den væsentligste årsag til, at børn lærer. ”Hvor var det godt, at du prøvede” eller ”du er simpelthen så god til at sidde her på toilettet”. På den måde får barnet også et selvbillede af, at hun er ’sådan en, der går på toilettet’.

Det kræver en indsats som forælder – og tålmodighed. Jeg vil ønske dig held og lykke og håber, at du har held med at bruge adfærdsindsigterne til at hjælpe hende med at blive renlig. 

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments