Pages Navigation Menu

Vægttabsprogram

Vægttabsprogram

Vægttabsprogram – sådan gør du

Et meget specifikt vægttabsprogram kan være et rigtig godt værktøj mod et vægttab. Få gode råd til hvordan du sammensætter dit eget vægttabsprogram og overholder det.

Af Dea Larsen

Som ved mange andre ting i livet er planlægning et effektivt og nødvendigt redskab. Med et vægttabsprogram bliver opgaver udført, kaos og stress kan undgås og du kan danne dig et overblik over hvad der er realistisk. Derudfra kan du udarbejde en plan der passer til din hverdag og dinlivssituation. Betragt dit vægttab som en ligeså seriøs ting som en vigtig opgave på dit arbejde. Her undlader du næppe planlægningen og derfor bør du heller ikke undlade et vægttabsprogram. Ved at forudse dine udfordringer og barrierer ved hjælp af et vægttabsprogram får du nemlig mere kontrol over de ting der kan overraske dig og være en forhindring for dit vægttab.

Sæt mål og delmål for dit vægttabsprogram

Lav et vægttabsprogram ved at sætte ét konkret overordnet mål for dig selv, og lav der tilhørende del målsætninger som du gerne vil opnå undervejs. Et eksempel på et overordnet mål kan være; “Jeg vil gerne tabe 20 kilo på 6 måneder”, og eksempler på delmål kan være; “Have tabt ca. 4 kilo om en måned” og “Spise frugt i stedet for slik som eftermiddagssnack”. Se ikke dit vægttabsprogram som en enkelt enhed. Et godt vægttabsprogram består af mange delmål, der tilsammen udgør et samlet vægttabsprogram. Sørg for at du er realistisk omkring dit overordnede mål og dit vægttabsprogram. Du kan altid sætte et nyt mål, hvis det viste sig at være for let. Det er sjovere at få en succesoplevelse, end at sætte uopnåelige mål der kan gøre de sidste måneder eller uger til et mareridt. Det er bedre at starte med et lidt for nemt vægttabsprogram, og så gøre det gradvist hårdere, end at påbegynde et alt for svært vægttabsprogram og kun opleve nederlag. Delmålene i dit vægttabsprogram skal være meget andet end vægt og cm. Det kan være specifikke vaner, eller hyppige udfordringer som du overvinder, og husk at hver gang du opnår et delmål, er du kommet tættere på dit endelige mål, og nogle sunde integrerede vaner. Planlæg dit vægttabsprogram ved at lave en realistisk tidshorisont for både dit overordnede mål (f.eks. at tabe 20 kg.) og dine delmål (f.eks. enkelte kilo hen af vejen). På den måde skaber du et overskueligt vægttabsprogram og du fjerner fokus fra det endelige mål der ligger ude i en mere uoverskuelig fremtid. Ved i stedet at have fokus på de små overskuelige succeser i den nære fremtid, oplever du løbende små sejre der kan være med til at holde motivationen gennem dit vægttabsprogram Hvad vil det betyde at opnå dit mål? Et godt vægttabsprogram bygger meget på dit mentale overskud.

Bevar motivationen ved at holde dig til grunden eller grundene til at du valgte at gå ind i et vægttabsforløb; Mind dig selv om hvad det vil gøre ved dig at nå dit mål. Vil du blive mere glad? Føle dig mere attraktiv? Mere selvsikker? Bedre til dit arbejde? Bedre som forælder pga. det øgede overskud og den større selvtillid? Uanset hvad grunden er for netop dig, kan du bruge det som den gulerod der fører dig over målstregen. Dit vægttabsprogram er kun så stærkt som din egen vilje og motivation. Mister du på et tidspunkt motivation og overskud, vil det også gå udover dit vægttabsprogram. Husk faldgrupperne i dit vægttabsprogram Husk at tage dine faldgrupper med i dit vægttabsprogram. Er det eksempelvis svært for dig at modstå chokoladen sidst på eftermiddagen, skal du lave et punkt i dit vægttabsprogram, der giver plads til at forberede lækre småmellemmåltider. På den måde er du klar med sunde ting når trangen til det søde kommer. Dit vægttabsprogram bør også afspejle dine svagere sider. Lav et vægttabsprogram der dækker hele forløbet fra start og til målet er nået som udgangspunkt, og lad dig inspirere til at lave dit eget vægttabsprogram. Husk dog at vaner skal have tid til at sætte sig ordentlig fast, og et vægttabsprogram ikke lader sig implementere fra den ene dag til den anden. Hvis dit vægttabsprogram fejler Lad dig aldrig slå ud hvis dit vægttabsprogram slår fejl, eller hvis du, på trods af at du følger planen, har en periode hvor vægten står stille eller øges. Lær i stedet af dit nederlag og stil dig selv følgende spørgsmål: “Hvad gik galt?” Var det en middag, en travl dag på jobbet, et skænderi med familien, en firmarejse eller måske bare en aften, hvor du ikke havde fået handlet ind som satte dig ud af kurs? Ligegyldigt hvad det var, vil det måske ske igen. Skriv dine udfordringer og barrierer ned en gang til og tilføj denne episode på dit vægttabsprogram. Dermed er du mere forberedt næste gang det sker. Husk også at hvis din vægt ved en vejning står stille, så er det ikke nødvendigvis fordi du har fejlet, men måske bare et resultat af øget muskelmasse. Det er altså ikke sikkert, at det lige bliver dit første vægttabsprogram der tager dig hele vejen. Men så længe du husker alle de erfaringer du gør dig, så dit næste vægttabsprogram bliver endnu bedre, så er intet arbejde spildt. Kilde: viivaa.dk