Pages Navigation Menu

Tips til at komme rask gennem vinteren

Tips til at komme rask gennem vinteren

Vi går en tid i møde, hvor det gælder om at booste immunforsvaret og vide, hvad man kan gøre for at undgå for mange sygedage.

Af Henriette Rosenthal Muld

Styrk immunforsvaret

Mange vil sikkert helst undgå at vælge mellem en pille og en ekstra sygedag og bare lade være med at blive forkølet. Heldigvis har videnskaben en masse gode råd til, hvordan du holde immunsystemet på toppen:

  • Sov godt
  • Spis sundt
  • Undgå stress
  • Motioner jævnligt og moderat. Hvis du motionerer for lidt eller alt for hårdt, kan det faktisk have den modsatte effekt. Og du må endelig ikke motionere, når du er syg; efter et kort boost, styrtdykker immunforsvaret, og du får det endnu værre.

 

Hold afstand

Det virker ret åbenlyst, men lad være med at gå for tæt på syge/forkølede personer. Hvis nogen i nærheden af dig nyser eller hoster, så vend dig bort. Virus kan spredes langt i et nys. Et simpelt: “Undskyld. Jeg bliver let syg”, er tilstrækkelig undskyldning for at lægge afstand til den forkølede.

 

Kan du lide hvidløg?

Dagligt indtag af hvidløg siges, at reducere hyppigheden af forkølelse og influenza. Hvem ved? Måske værd at forsøge, og i mange retter smager det jo heldigvis dejligt.

 

En multivitaminpille dagligt

Om vinteren er mange tilbøjelige til, at spise mindre frisk frugt og grøntsager. Ved at indtage en multivitaminpille i vinterperioden, får vi alligevel dækket kroppens behov for vitaminer.

 

Hvis der er influenza i omløb, giver Statens Serum Institut disse gode råd:

Hvis du vil undgå at blive smittet – og undgå at smitte andre – skal du:

  • Undgå tæt kontakt med personer, som du ved er syge.
  • Blive hjemme fra arbejde, skole eller lignende, hvis du er syg.
  • Undgå at hoste og nyse i din håndflade. Brug i stedet et engangslommetørklæde eller til nød ærmet.
  • Hyppigt vaske dine hænder med vand og sæbe – især efter at du har hostet, nyst eller pudset næse. Håndsprit (70 % – 85 %) kan også bruges og bør foretrækkes, hvis det er tilgængeligt.
  • Undgå at røre ved dine øjne, din næse eller din mund uden forudgående håndvask. Så nedsætter du risikoen for at blive smittet, selvom du skulle have fået smitte på hænderne.
  • Sørge for at holde fælles ting og overflader rene ved almindelig rengøring.

Influenza A og B kan desuden forebygges med vaccination. Da influenzavirus løbende ændrer sig, udvikles der hvert år en ny sæsoninfluenzavaccine, der indeholder to influenza A vira og én eller to influenza B virus, som WHO vurderer, kommer til at cirkulere den kommende sæson. Sundhedsstyrelsen anbefaler vaccination til særlige risikogrupper, f.eks. personer over 65 år, personer med visse kroniske sygdomme samt svært overvægtige personer og gravide i 2. og 3. trimester.

 

Kom ud i den friske luft

Vinden blæser koldt. Hvorfor overhovedet overveje at gå udenfor? Der er rigtig god grund til at trodse vejret. Forskning viser nemlig, at fordelene ved udendørslivet kan fremme bedre søvn, øge overordnet velvære og forbedre humøret.

“At være ude i dagslys i så lidt som tyve minutter om dagen kan gøre en stor forskel, og øger dit energiniveau og forhindrer vintertristhed”, siger Norman Rosenthal, MD, direktør for sæsonstudier ved National Institute of Mental Health.

 

Søvn er vigtig

Søvn er også vigtigt for immunforsvaret. Ifølge forskere er mennesker, der får mindre end syv timers søvn hver nat, mere end tre gange mere tilbøjelige til at blive syge. At få mindst otte timers søvn og leve et regelmæssigt liv, hjælper din krop i balance, hvilket er med til at forhindre sygdom. Søvn er også med til at hjælpe dig hurtigere over influenzasmitte, hvis du først er ramt.

 

Få du nok D-vitamin?

Vi får sjældent nok D-vitamin i vinterhalvåret, for særligt solen er en vigtige kilder til D-vitamin.

Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, danskere at tage et kosttilskud på mellem 7,5 til 10 mikrogram D-vitamin om dagen i form af en pille. D-vitamin findes i f.eks. i æg, fede fisk og fede mælkeprodukter.

 

Kilder: Videnskab.dk, Salon.com, DailyMail, Parenting.