Pages Navigation Menu

Tag børnene med i køkkenet

Tag børnene med i køkkenet

Mange småbørn er kræsne i en periode, hvilket dybest set bare er en naturlig del af barnets udvikling. Tag barnet med i køkkenet, og lad det opleve at have fødevarerne i egne hænder. Det inspirerer barnet til at smage på det hele, og voksne der har været med i køkkenet som børn, er ofte mere interesserede i at lave sund mad end andre voksne.

Af Henriette Rosenthal Muld

Kræsenhed er barnets tegn til forældrene om, at barnet er på vej ind i en selvstændighedsfase og nu har fundet en mulighed for at sige fra. Et nej tak, til fødevarer som barnet tidligere har spist med stor fornøjelse, kan tage pippet fra selv den mest velafbalancerede forælder – for hvad nu, hvis barnet udvikler sig til en af de der irriterende unger, som kun gider spise pizza og drikke cola?

Ved at inddrage barnet i den daglige madlavning, vækkes nysgerrigheden omkring råvarerne hos barnet. På den måde undgår man et fastlåst mønster og de evindelige kampe for, at få barnet til at smage på nye retter.

Køb ind og lav mad sammen med barnet

I stedet for at styrte gennem supermarkedet, inden afhentning af afkommet i pasningsordningerne, så vov et øje og lad børnene komme med i supermarkedet. Javist, tager det lidt længere tid, at få samlet de fornødne fødevarer. Vis børnene at det er en god idé, at spise fornuftigt og varieret og lad dem være med til at vælge, hvad der skal i kurven. Her menes ikke, at de uhæmmet skal have lov til at vælge fire kilo oksefilet, men at når tomaterne til dagens salat skal udvælges, viser man barnet to forskellige typer, og lade barnet vælge den der skal i kurven. Så er der større chance for, at barnet efterfølgende har lyst til at spise salaten med tomaterne i.

Del køkkentjansen

De fleste børn synes, at det er sjovt at være med i køkkenet, når der skal laves mad. Hånden på

hjertet − det kræver lidt overskud og energi, men de dage hvor man siger ja, glider madlavningen ofte som en leg. Selv om barnet måske spiser sig mæt i ingredienserne, er det vel lige så godt ernæringsmæssigt, som hvis grøntsagerne først glider ned ved middagsbordet.

– min søn som nu er tolv år, er pludselig blevet ”bidt af en gal kok” og spørger ofte, om han må hjælpe til når jeg skal lave aftensmad. Jeg har faktisk ikke været så flink til, at invitere mine to drenge med i køkkenet, men jeg kan godt se nu, hvor smart det i virkeligheden er. Nikolaj har for eksempel aldrig brudt sig om champignon, men da han forleden havde vasket, snittet og ristet en hulens bunke champignoner, skal jeg da lige love for at han selv snuppede en kæmpe portion til hakkebøffen. Lidt overraskende, men han har nok i virkeligheden aldrig gidet at smage, når jeg har serveret en ret, med disse herlige svampe, som resten af familien virkelig sætter pris på. Jeg har en helt klar fornemmelse af, at børnene bliver mere inspirerede til at være åbne over for nye smagsvarianter, når de selv har haft en finger med i spillet omkring madlavningen. Jeg kan bare ærgre mig lidt over at jeg ikke har fået øje på det tidligere, for det havde nok sparet os for nogle af de diskussioner, som har udspillet sig ved vores spisebord, når jeg har bedt drengene om i det mindste at smage på dagens ret, fortæller Katja Holm som har to drenge på ni og tolv år.

Kræsne børn:

  • Kræsenhed er tegn på, at barnet bliver selvstændigt og siger fra
  • Lad barnet være med til at købe ind og lave mad, børn der har været med i madlavningsprocessen er mindre kræsne. Desuden er de stolte af den mad, de selv har været med til at lave
  • Introducer en type mad mindst 10 gange, før du konkluderer, at barnet ikke kan lide maden. Maden bør tilbydes gentagne gange over dage og uger, og gerne i forskellige sammenhænge
  • Udvid udvalget af mad ved at tilbyde andre typer mad med de samme egenskaber
  • Skab en hyggelig ramme omkring måltidet

De 10 kostråd:

Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Spis frugt og mange grønsager

Spis mere fisk

Vælg fuldkorn

Vælg magert kød og kødpålæg

Vælg magre mejeriprodukter

Spis mindre mættet fedt

Spis mad med mindre salt

Spis mindre sukker

Drik vand

 

Kilder: Sundhedsstyrelsen, Sundhed.dk