Pages Navigation Menu

Tab dig med en livsstilsændring

Tab dig med en livsstilsændring

Nogle få kalorier for meget om dagen, igennem måneder og år, kan blive til mange kilo på sidebenene – en udvikling som måske sker langsomt, men som er sikker. Indtager du det antal kalorier din krop har brug for, bevarer du den vægt du har. Indtager du færre kalorier, resulterer det i et vægttab, og indtager du flere kalorier, tager du på.

Af Dea Larsen

At du er overvægtig, er helt basalt et resultat af, at det gennemsnitlige kalorieindtag fra kosten gennem en kortere eller længere periode er højere end kroppens kalorieforbrug. De overskydende kalorier bliver oplagret i fedtdepoter rundt omkring på kroppen, og således bliver du overvægtig. Når du gerne vil ændre på din vægt, er det vigtigt med en livsstilsændring i stedet for en streng korterevarende kur. En streng kur vil nemlig kun vare i en vis periode, hvorefter man vender tilbage til de ting man har savnet og ofte kommer de tabte kilo på igen. Ønsker du at gøre op med at være overvægtig en gang for alle, bør du gå mere drastisk til værks. Med en livsstilsændring er der ikke tale om en streng kur, men om overvejende at leve sundt og dermed have plads til fest og farver uden dårlig samvittighed. Mange tror fejlagtigt, at en livsstilsændring betyder en streng og hård kur der varer for evigt, men det er bestemt ikke tilfældet

Hvor hurtigt kan jeg tabe mig?

Bliv ikke utålmodig, især ikke hvis det ikke er første gang du giver dig i kast med et vægttab. Det bliver ofte sværere at opnå et vægttab med antallet af forsøg, og det er bare endnu et argument for at holde fast nu! Regn med at tabe 0,5 – 1 kg om ugen, hvilket er et sundt og realistisk mål. Er du meget overvægtig kan du måske opleve et større vægttab om ugen, men uanset hvor overvægtig du er, vil du opleve at vægten nogle uger typisk vil svinge lidt. For mange står vægten pludselig stille eller går i stå midt under deres vægttab – noget der typisk sker i forbindelse med at de begynder at træne og dyrke mere intens motion. Dette kan skyldes at muskelmassen vokser, men du skal endelig ikke stoppe motionen af den grund, eller miste modet med din kost og de vaner du begynder at tillægge dig.

Tip:

Spis mange grøntsager hver dag – gerne minimum 4-500g dagligt. Grøntsager giver en god mæthed for meget få kalorier. De indeholder mange gode næringsstoffer, er fedtfattige og de mætter rigtig godt. De indeholder få kalorier, set i forhold til hvor meget de fylder i maven og hvor godt de mætter.