Pages Navigation Menu

Skolebørn

Skolebørn

Første skoledag i et helt nyt skoleår. Det er en fest, når ungerne mødes i skolegården efter en meget lang sommerferie, hvor mange har savnet hinanden, bare fordi forældrene har ”glemt”, at synkronisere ferieplanlægningen med alle kammeraternes. Uanset om dit barn er helt ny i skolelivet eller er ”gammel i gårde”, er her et par tips til en hverdag med dit skolebarn.

God mad er lig med god energi

Børn har brug for mad i løbet af dagen i skolen – også større børn, selv om mange dropper frokosten i skolen. Kroppen har brug for energi og andre næringsstoffer, så den kan fungere godt. Børns eget bud på, hvad en madpakke skal indeholde, er:

  • noget sundt
  • noget mættende
  • lidt lækkert

En sund og mættende madpakke indeholder meget brød, meget frugt og meget grønt og lidt kød, fisk, æg eller ost. Mængden af mad skal passe til barnets appetit, så det kan blive mæt og tilfreds til næste måltid. En madpakke, der er for stor, kan virke overvældende på mindre børn, så de mister appetitten eller måske kun spiser pålæg og evt. lækkerier, så de alligevel bliver sultne inden næste måltid. De yngste elsker at få lidt lækkert i madkassen. Lidt sødt en gang imellem er rart, men det bør ikke udgøre en større del af måltidet.

Du må gerne sige nej!

Dit barn styrkes hvis du siger nej på en respektfuld måde. Her er et par eksempler på hvordan dit barn styrkes ved et nej.

▪                           Dit barn føler sig anerkendt

▪                           Du øger dit barns selvværd

▪                           Dit barns sociale kompetencer styrkes

▪                           Dit barn lærer at udtrykke sig rolig og fattet

▪                           Du opbygger en tillidsfuld relation

▪                           Du skaber et fundament for fremtidens svære samtaler

▪                           Du lærer dit barn at være løsningsorienteret/have fokus på bolden

▪                           Dit barn lærer at sige fra overfor andre på en respektfuld måde

▪                           Dit barn undgår at blive en medløber

 

Leg, og brug hele kroppen…

Mange, både store og små børn bruger meget tid på spille, eller lade sig underholde på en Ipad eller PC. Fordi hjernen indeholder billioner af små nerveceller (neuroner), der har forbindelse med hele kroppen er det vigtigt at stimulere barnets udvikling ved at bruge hele kroppen i leg, og det er jo ikke muligt, hvis barnet sidder med næsen i en Ipad eller PC dagen lang.

Det forholder sig sådan, at den venstre hjernehalvdel, styrer den højre side af kroppen, og den højre hjernehalvdel styrer den venstre side af kroppen, og derfor er det vigtigt, at vores børn leger fysisk og får stimuleret begge hjernehalvdele.

Vær positiv – det smitter

Dit barn spejler sig i din indstilling, så det er at foretrække at være positiv og løsningsorienteret.

Der er ting som børn og voksne med fordel kan tale om i fællesskab og så er der ting som bør være forbeholdt de voksne. Nej – det er ikke en god ide at lufte din egen (negative) opfattelse af læreren, de andre børn, deres forældre eller hvad det nu kunne være.

Du er det første (og vigtigste) forbillede for dit barn og den måde du selv anskuer en situation på – hæfter du dig ved problemet eller søger du løsningen? Ja – det er en god ide at træne dit barn fra en tidlig alder i at fokusere på det positive – det bliver let opfattet som en positiv kvalitet mange steder på livets vej senere hen.

Kan børn være stressede?

Svaret er ifølge psykolog Erla Heinesen Højsted, et klart – JA!

Her er et par signaler vi forældre skal være opmærksomme på:

– Dit barn er oftere er syg end andre jævnaldrende børn, med fx hyppige infektioner eller feber.

– Barnet klager over tilbagevendende hovedpine, mavepine og/eller kvalme

– Barnet klager over muskel – ledsmerter

– Dit barn har betydelige ændringer i spise- og søvnmønster/søvnforstyrrelser

– Dit barn tager eller efterspørger ofte smertestillende medicin

– Barnet plager om at blive hjemme fra skole

– Dit barn trækker sig socialt fra familien, klassen, kammeraterne og andre sociale relationer

– Dit barn bliver irritabel, aggressiv, har hyppige vredesudbrud og mange konflikter

– Barnet har let til gråd, er trist og modløs eller omvendt meget højtråbende, udadreagerende og hyperaktiv

– Barnet har svært ved at sidde stille, og har svært ved at koncentrere sig

Kilde: Pernille Neess Blix – Coach

Dit barn har brug for et par rigtigt gode venner

Du kan sagtens hjælpe dit barn med at stifte nye venskaber med klassekammeraterne.

Hvordan det? Jo ved at tænke på at invitere forskellige nye børn med hjem eller høre andre om de vil have dit barn med hjem.

Eller ved at arrangere nogle fællesoplevelser i klassen. Det kan være ved at holde fødselsdage eller andre mærkedage sammen med andre forældre, eller ved at lave det gennem klasserådet. Det kan være fint at lave nogle aktiviteter som rundbold eller dåseskjul i parken, så man på den måde får set andre sider af hinanden end man plejer. Det kan være legegrupper – i de mindre klasser – hvor man samler forskellige grupper og laver forslag til uger, hvor man skiftes til at lave noget med børnene. Dette kan nemt være et par timers leg i skolegården med lidt saft og brød. Det behøver ikke være slået stort op.