Pages Navigation Menu

Skal vi lege?

Skal vi lege?

Når barnet starter i børnehaveklasse, er der mange nye indtryk som skal fordøjes. Det gælder faktisk både for barnet og forældrene, der skal lære en masse nye børn at kende, hvilket gerne skulle ende ud i, at barnet får en flok nye gode venner. Hvor meget skal vi blande os i de nye spæde venskaber, og kan barnet selv klare at lave legeaftaler efter skoletid?

Af Henriette Rosenthal Muld

 

 

Billede1Vi har bedt familieterapeut Ann Tvilling – også kaldet Tville – om at give os en håndfuld gode råd om hvordan man kan hjælpe barnet i de nye relationer.

 

Hvad er udfordringen for et børnehaveklassebarn, i forhold til de mange nye potentielle venner?

– Det er en milepæl for barnet at starte i skole, og det kan nemt give sommerfugle i maven også hos forældrene. For hvordan vil vores barn klare skolens rammer og ikke mindst de sociale udfordringer.

Legeaftaler er bare én af de nye ting, men de er en vigtig del af dit barns sociale udvikling.

Udfordringen for et børnehaveklassebarn er ofte, at der med alderen kommer også en større bevidsthed om, om man er én del af gruppen, om man er blandt de populære – og i det hele taget om, hvor man er henne i det sociale hierarki.

Hvor meget synes du man, som forælder, skal indover legeaftaler i starten?

– Vi ønsker selvfølgelig, som forælder, at give vores børn de bedste muligheder og står gerne på hovedet for at gøre legeaftaler mulige og interessante og populære. Om så det betyder at tage før fri fra arbejdet, bage boller eller lave skattejagt.

Er det dét du elsker, så er det da i orden, men det må ikke være på bekostning af dit barns identitet. Det er dit barn der skal være ”legeaftalen”, ikke den skægge mor eller far.

Det er en kliché, at det er nemmere at forebygge end at helbrede; men den er også sand her.

En god opstart forudsætter, at du / I som forældre, har gjort jer nogen tanker om, hvordan I har lyst til at det skal fungere hos jer.

Hvad er muligt? Hvor tit er det muligt? Hvor tit hos jer? Hvor tit hos andre? Kan man lege flere, f.eks. tre børn hos jer?

Hvor mange legeaftaler bør man min/max have om ugen?

– Her er det vigtigt at du er bevidst om, at det er dig der kender dit barn og dets rytme. Nogle børn bliver trætte og udkørte, andre overgearet og urimelige af for mange legeaftaler i ugens løb. I må sætte jer ned, og se på hvordan legeaftaler vil passe ind i jeres hverdag og afstemme jeres holdning til legeaftaler i weekenderne og overnatninger.

Må man sige nej til at lege, hvis flere spørger og hvordan lærer man barnet at være en god ven?

Når der sker noget vigtigt nyt i livet, er det meget nemmere at skabe nye mønstre. Se det som en god lejlighed til at lære dit barn lidt om at hvad en legeaftale – og aftaler i al almindelighed – er.

Tag en snak om; hvordan man laver en aftale og om at holde en aftale – også selv om der kommer en ”bedre”. Om, at der kan være forskellige måder at lave aftaler på, og at man ikke kan bestemme, hvordan andre gør – måske aflyser. Tag snakken om at sige ja – og ikke mindst om at sige nej.

Hvis I på forhånd har talt om, hvordan man kan føle, hvis nogen siger nej, eller hvis de ikke har samme ”regler” og aflyser, fordi de hellere vil lege med en anden, så er det meget nemmere at håndtere for dit barn, når I har haft den snak.

Mit råd er, at det er lettest at bruge sig selv som eksempel. Hvordan ville DU tænke og føle, hvis én ikke gad lege med mig – og hvordan du ville sige ”pyt” og hvordan du ville have det med, at én ikke ville lege alligevel, selv om I havde aftalt det – og at det er ok at blive skuffet.

Det er også vigtigt at få givet barnet redskaber til at selv at sige nej – uden at såre andre. Her er dit eget eksempel det bedste. Hvordan ville DU gøre det. Barnet må også lære, at det er i sin ret til at føle efter i sig selv, i forhold til at sige ’ja’ eller ’nej’ til en legeaftale.

 

Det er de færreste 6-7 årige der er modne til selv at vælge om de skal lave legeaftale. Her er det dig som forælder, der skal ind og tage stilling. Det er dig der kender dit barn, dets rytme og om det lader op alene eller sammen med andre.

 

Faktaboks:

Ann K. Tvilling arbejder i egen klinik med individuel samtaleterapi, hypnoterapi og coaching og er medlem af relevante brancheforeninger.

Ann er gift, har en teenager søn – og berner sennen, Milton.