Pages Navigation Menu

Positivt samvær og anerkendelse

Positivt samvær og anerkendelse

Børn har brug for forældre, der viser, at de elsker og gerne VIL dem. Det styrker relationen mellem barnet og den voksne – og det gælder for børn i alle aldre.

At tage sig tid til nærvær i en meget travl hverdag er en udfordring for de fleste, og det kan være nødvendigt at sætte tid af til samvær i kalenderen, så det ikke bliver udskudt. Ellers kan man let stå tilbage med den gode vilje, der aldrig første til konkret samvær. Det er en god idé at sætte sig ned sammen med barnet i 10 minutter hver dag uden at have nogen planer. Se, hvor det fører jer hen. Måske får du lyst til at spørge om noget, måske sidder I bare og læner jer op ad hinanden. Måske sidder du med legoklodser og bygger lidt eller med en avis på barnets seng, mens det laver lektier – her er du „til rådighed“. Det betyder uendeligt meget for barnet, at du er der – også selvom det ikke har lyst til nærværet lige dér. Det er et dejligt tilbud at få.

Er det svært at finde tid til bare at være med barnet, kan du – afhængig af barnets alder – overveje, om du kan lave mad, der tager lidt mindre tid, eller vente med rengøring eller vasketøj til barnet er i seng. Måske kan barnet hjælpe til? Barnet udvikles af både nærhed og selvstændighed. Og ved at være med i de praktiske gøremål, oplever barnet at have værdi. Det gode samvær med barnet er vigtigt af flere grunde. En af dem er, at barnets har brug for din anerkendelse. Barnets selvværd kan ikke vokse af sig selv. Selvværdet vokser gennem positivt samvær med andre. Når du engagerer dig i dit barn, viser du, at barnet er noget, at det er vigtigt, uden at barnet skal præstere noget. Dette vil styrke barnets selvfølelse: at føle sig god nok. At møde dit barn med nærvær og tålmodighed er guld værd både for dig og for dit barn. Det er her, du kan mærke kærligheden og kontakten mellem jer – og det er dét, man vokser af som menneske. Især når man får det sagt til hinanden.

Positiv opmærksomhed og vis vejen

Generelt er det sådan, at det, vi giver opmærksomhed, er det, der fylder. Eller sagt på en anden måde: De ting, vi har fokus på, vokser. Vil du gerne have, at I skal hygge jer, mens I spiser, og at måltidet skal være en positiv stund? Så er det op til dig at lægge mærke til de ting, som dit barn lykkes med. Lad være at holde øje med, om barnet nu sidder roligt nok, spilder eller taler med mad i munden. Giver du positiv opmærksomhed til noget, som du gerne vil se mere af, vil dit barn opleve tryghed i situationen. Det vil øge dit barns trivsel. Er du samtidig den gode rollemodel, som selv gør de ting, du sætter pris på hos barnet, vil der komme meget mere af det.

Positiv rollemodel

Hvad gør du, når dit barn gør noget, som det godt ved, at du ikke vil? Skælder du ud og bliver sur og tænker “møgunge, opfør dig dog ordentligt”? Prøv at tænke på, at barnet med sin opførsel fortæller dig noget. Barnet taler til dig med krop og handling i stedet for med ord. Hvis dit barn sagde noget i stedet for at ‚være uartig‘, hvad mon det så var i gang med at sige? Ofte peger barnets opførsel på noget, vi ikke har forstået som forældre. Det er en svær men vigtig øvelse at læse sit barn. Det er den voksne, der har ansvaret for at give barnet kontakt og anerkendelse, så barnet kan bruge ord i stedet for handling.

Måske er det, barnet har brug for netop dit nærvær og 10 minutters kvalitetstid sammen med dig! Og så er det, at du skal oversætte barnets handling ved fx at sige: “Jeg kan se, at du gør noget, du ved, jeg ikke vil have. Kom, skal vi ikke hellere sætte os lidt ned her sammen?!”

Kilde: Psykiatrifonden