Pages Navigation Menu

Nytårsforsæt

Nytårsforsæt

Tre trin til, at få det til at holde.

Af Lisbeth Lysdal, hypnoterapeut, nlp terapeut og coach

Sammen med ønsket om godt nytår, så kommer ofte spørgsmålet om hvad dit nytårsforsæt er. Enten stiller du selv spørgsmålet eller du bliver stillet det. Det er næsten en del af den danske kultur, at lave nytårsforsætter.

Nytårsforsæt eller nytårsfortsæt

Der er rigtig mange holdninger til nytårsforsæt. Nogle mennesker spørger sig selv om det overhovedet giver mening. Er det ikke bare, at udskyde noget, som man skulle have gjort for længe siden? En undskyldning for at udskyde en ændring, som du måske har vist længe var nødvendig eller gavnlig?

Og her er det så, at sproget kommer os lidt til hjælp, for det hedder nemlig nytårsforsæt og ikke nytårsfortsæt. Fortsæt betyder jo, at fortsætte med at gøre noget, som man allerede gør. Man kan holde en aktivitet i gang eller vedblive med at gøre noget. Det kan jo være et meget godt nytårsforsæt, at blive ved med at dyrke motion, at holde fast i de sunde kostvaner, at fortsætte med at meditere, eller…

Det er bare sjældent det, der ligger i et nytårsforsæt. Et forsæt er en beslutning om at handle eller leve på en bestemt måde. Noget man sætter frem. Når det så er et nytårsforsæt, så er det noget man sætter frem foran sig i perioden efter nytår.

Et forsæt er en beslutning om at handle eller leve på en bestemt måde.

Det kan selvfølgelig diskuteres herfra og til evigheden om det så giver mening, at vente til efter nytår. For hvis det virkelig var vigtigt for dig. Hvis du ikke have en god grund til, at gøre som du gør nu. Tja, så havde du vel allerede ændret det?

Overgangstidspunkt er et vigtigt element i at ændre en vane. 

Rigtig mange har forsøgt, at finde den bedste måde at ændre vaner på. Nogle mennesker lykkes med det ene og andre med det andet. En af de mere seriøse undersøgelser, der er lavet på området handler faktisk slet ikke om vaner, men om mønsterbrud. Altså der hvor man ikke bare begynder at spise sundere, men laver om på hele sit fundament. Gør noget andet end det der ligger i familiens kultur, i opdragelsen osv. Det vil sige faktisk være, at lave en ændring med alle odds imod. 

Der var mange ting, der skulle være på plads for at ændringen lykkedes. Særlig relevant i forhold til nytårsforsæt, så var et af de vigtige elementer at der var et overgangstidspunkt. En handling eller begivenhed der markerede ændringen.

Ofte ændres vaner helt naturligt i situationer, der markerer overgange i livet fra en fase til en anden. 

Tænk selv tilbage på dit liv og på hvilke tidspunkter du rent faktisk har ændret dine vaner. Hvornår og hvad skete der på det tidspunkt? En flytning, en eksamen eller noget andet der markerede en overgang. Derfor er det faktisk ikke helt dumt, at koble en ændring starten af et nyt år. Det vil faktisk være en fordel, at tage beslutningen og så forberede sig hen mod det tidspunkt, hvor ændringen for alvor skal træde i kraft. At forberede sig betyder i denne sammenhæng, at tage de indledende skridt til ændringen og så småt indstille sig på det nye. Altså lige så stille ryge færre cigaretter, spise sundere, drikke mindre alkohol eller hvad det nu er for en ændring, der skal ske. Det er ikke at skrue op for den dårlige vane, fordi de sidste tid skal nydes ekstra. 

Den virkelig svære del af at bryde en vane? 

Ja, nogle vaner er nemmere, at bryde end andre. Nogle vaner kræver blot små skridt i den rigtige retning, ny viden eller en ændret holdning. Hvis du som nævnt før har behov for, at skrue op for den dårlige vane inden du lægger den fra dig. Så vil din ændring være op af bakke. Forskellen er nemlig om du har fokus på det du vinder ved ændringen eller det du kommer til, at mangle.

Hvis fokus er på det du må undvære, det du savner, noget du ikke har lyst til at give afkald på. Ja så fylder det jo dine tanker og du bliver hele tiden draget i mod det. Hvis du derimod har fokus på det du ønsker dig, så vil det være det der fylder dig og det du naturligt drages i mod.

Når du har fokus på det du ønsker dig, frem for et du mangler eller ikke vil have. Så er du godt på vej.

Den anden meget svære del i forbindelse med ændring af vaner er for de fleste ikke så nem, at forstå. For nogen har den dybere liggende grund til, at holde fast i vanen ikke umiddelbart noget med vanen at gøre. Der er en anden rigtig god grund til, at holde fast i vanen. Rygeren får måske legale pauser i hverdagen (fra arbejdet, fra familien). Overspiseren slipper måske for at mærke svære følelser. Måske er det nemmere, at sige at man er for tyk, end at man er blufærdig og derfor ikke vil gå i bikini eller kort kjole. Der kan være mange dybere liggende grunde, der ligger bag vanen. I de tilfælde er det faktisk ikke vanen ikke problemet, den er blot et symptom. Et symptom det kan være meget svært at komme af med, før man kommer ind til den egentlige årsag. Hvis årsagen ikke findes vil den bare give anledning til et nyt problem, der måske er værre end den oprindelige vane. Meget ofte er den bagved liggende grund koblet til følelser eller identitet. Der kan være underliggende overbevisninger, som man ikke selv har koblet til vanen.

Det kan være følelsen af ikke længere at høre til, hvis man ikke ryger altså rygning = venskab. En ubevidst overbevisning og, at slanke kvinder er utro vægttab = utroskab. Der er mange eksempler og kun du ved, hvad der er sandt for dig.

Gode og dårlige nytårsforsætter

Ja, for der er både gode og dårlige nytårsforsætter. Forskellen er ret tydelig, for de gode vil du lykkes med og de dårlige vil bare blive endnu en anledning til, at slå dig selv i hovedet. En sikker vej til, at nedbryde dit selvværd med endnu en ting, som du ikke lykkes med. Hvis du forventer, at du ikke lykkes, har erfaring for ikke at lykkes, så vil din forventning være at du ikke vil lykkes. Du får hvad du forventer. Så det kan give rigtig god mening, at lave små ændringer, som du er sikker på at du vil lykkes med. Så du begynder, at forvente et positivt udfald. Forvente at du godt kan. Forvente at du får succes med det du sætter dig for.

Tre trin til et succesfuldt nytårsforsæt, der holder. 

Der er mange veje til, at ændre vaner og lige så mange til at vælge et nytårsforsæt. Her er 3 meget simple trin, der kan hjælpe dig til at vælge det helt rigtige for dig. Hvis du altså vil lave et nytårsforsæt, for du har også mulighed for at lade være. Nytår er ikke det eneste tidspunkt, hvor du kan arbejde med mål, ønsker og drømme. Det kan du gøre hele året.

Trin 1:

Skriv alle dine ideer til hvad du gerne vil ændre ned på et stykke papir. Læg den væk i nogle timer eller dage. Tag den så frem igen, og streg de emner, der er ligegyldige. Bliv ved med, at lægge den væk og tage den frem til der kun står en ting tilbage. Du kan godt skrive nye ting på, men ting der en gang er streget kan ikke komme på igen. 

Trin 2:

Når du har valgt et nytårsforsæt, så stil dig selv spørgsmålet: ”Er 2XXX året hvor jeg…?” Vær ærlig overfor dig selv. Kan du svare ja, med overbevisning? Er der kun et måske eller er det faktisk et nej? Hvis du ikke kan svar ja med overbevisning, så find et andet nytårsforsæt eller find grunden til, at du ikke kan svare ja.

Trin 3:

 Vær vedholdende. Det er de færreste ting, der bare er løst fordi du har besluttet dig for det. Nye vaner skal arbejdes ind også selvom de føles godt og virker naturlige for dig. Så længe vanen er ny, så kræver det indsats, opmærksomhed og tid. Dit sind og dit nervesystem skal lære den nye vane, at kende som en naturlig del af din hverdag og det kommer kun med øvelsen. Nogle vane ændringer, som kostændring, rygestop, nul-sukker o.s.v. kan i en periode give sult, hovedpine eller andre abstinenser. Det går over igen, så find gode strategier for at komme igennem dem. Frisk luft, rent vand, gå ture, et varmt bad eller hvad der nu passer ind i dit liv.

Held og lykke med dit nytårsforsæt.

 

Følg os på Facebook og Instagram