Pages Navigation Menu

Lidt af hvert

Lidt af hvert

Skal vi drikke en kop kaffe? Vi danskere drikker i gennemsnit 3-4 kopper kaffe dagligt, og er det fjerde mest kaffedrikkende folk i verden. 86 % af de danske mænd og 76 % af de danske kvinder drikker kaffe. Mænd drikker i gennemsnit dagligt en kop mere end kvinder. For både danske mænd og kvinder er der et stigende forbrug af kaffe med alderen op til 45-64 år, og personer med længst uddannelse drikker mindst kaffe. Kilde: Sundhed.dk

Korte eller lange negle?

Ved du, at en fingernegl vokser cirka 0,1 mm om dagen og er altså fuldt udskiftet i løbet af tre til seks måneder? På tæerne går det noget langsommere. Her kan det tage op til halvandet år, før en negl, som er faldet af, er erstattet af en ny.

Hold igen med for meget alkohol

Her får du Sundhedsstyrelsens syv udmeldinger om alkohol i forhold til dit helbred.

• Intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred • Drik ikke alkohol for din sundheds skyld

• Du har en lav risiko for at blive syg på grund af alkohol ved et forbrug på 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd

• Du har en høj risiko for at blive syg på grund af alkohol, hvis du drikker mere end 14/21 om ugen

• Stop før 5 genstande ved samme lejlighed

• Er du gravid – undgå alkohol. Prøver du at blive gravid – undgå alkohol for en sikkerheds skyld

• Er du ældre – vær særlig forsigtig med alkohol

Luft ud og få et bedre indeklima

Omkring halvdelen af voksne danskere opholder sig mindst 16 timer i døgnet i boligen og ca. 90 % opholder sig mindst 13 timer i boligen. Derfor er det vigtigt, at have en sundt indeklima i hjemmet. Fysiske faktorer i indeklimaet er temperatur, lys, statisk elektricitet og luftfugtighed, der har betydning for komfort og velvære, når vi opholder os inden døre. Temperatur og luftfugtighed har betydning for forekomst af skimmelsvampe og husstøvmider. Kilder til fugt i boligen er, udover os selv, badning, madlavning og tørring af tøj. Andre fysiske faktorer er støj, radon og ikke-ioniserende stråling. Luftkvaliteten kan forbedres ved at følge nogle enkle anbefalinger:

• Luft ud flere gange dagligt med 5-10 min. gennemtræk

• Brug emhætten i forbindelse med madlavning og luft ud efter madlavningen

• Gør rent en gang om ugen

• Begræns brugen af stearinlys

• Kvit tobakken

Kilde: Sst.dk

Tips til at spare på vandet i køkkenet

• Hav altid en vandflaske eller kande i køleskabet, så behøver du ikke at lade vandet løbe for at få koldt vand.

• Brug en opvaskebalje når du vasker op i hånden.

• Fyld opvaskemaskinen helt op inden den startes. Skyl grøntsager i en balje eller skål.

Kilde: Hofor

Kvit cigaretterne og få et bedre helbred

Det kan altid betale sig at stoppe med at ryge. Uanset alder eller antallet af år, du har røget. Mærk positiv forskel på hjerte og kredsløb umiddelbart efter dit rygestop.

•Din puls, blodtryk og iltniveau bliver normal efter få timer.

•Dine lunger renser sig selv efter et døgn. Din vejrtrækning bedres efter tre døgn.

•Efter 1-2 år er risikoen for en blodprop halveret.

•Efter 5-15 år er din risiko for en blodprop den samme som hos aldrig-rygere.

Kilde: Hjerteforeningen

Følg os på Facebook og Instagram