Pages Navigation Menu

Leg i det fri

Leg i det fri

Luft til hjernen og fregner på kinderne. Det er forår, og børnene er glade for igen at ”komme på græs”.

Af Henriette Rosenthal Muld

-Kan du lege i dag?

– Ja, hvad skal vi lege? Skal vi være ude eller inde?

– Ude, for min mor siger, at jeg sidder alt for meget indendørs og spiller alt for meget på min Ipad.

– Ude, ok så gør vi det. Hvad skal vi lege?

Mange børn bruger meget tid på spille eller lade sig underholde på en Ipad, særligt i de mørke vintermåneder. Nu er det jo bare sådan, at når man peger med én finger, peger fire i retning af en selv. Og jo, vi er nok nogle stykker, der må erkende at vores smartphone eller tablet næsten er groet fast som en forlængelse af den venstre hånd. Vi trænger til at komme ud og indånde lidt frisk luft og få rørt på de stive lemmer. Her kommer årstiden os til hjælp. Det er alt andet lige lidt lettere at komme ud, når luften er lun og fuglene synger.

Hvad skal vi lege?

Så imens foråret folder sig ud, kan vi endnu engang slå dørene op til alle de hyggelige udendørssysler og -lege, som vi har ventet på med længsel – godt underholdt af elektronikken imens.

Hvis det kniber med opfindsomheden er her et par forslag til udendørslege. Og husk, der er ingen der forbyder voksne i at deltage i løjerne.

Sjipning

Noget så enkelt som at hoppe i sjippetov, udvikler børns evne til at koordinere arme og ben samtidig, og de hurtige hop styrker barnets balanceevne og kondition. Man kan sagtens være flere, der deltager i legen. Det kræver blot et langt sjippetov med to raske folk, en i hver ende, der gider, at svinge tovet. De andre stiller sig i kø til højre for den ene som svinger tovet. Man har aftalt, hvor mange hop man skal hoppe i tovbuen, hvorefter man skal ud til den anden side. Hvis man bliver ramt af tovet eller træder på tovet, skal man afløse en af dem, som svinger tovet.

Hvem kommer først

I et sækkevæddeløb kan alle være med. Det kræver bare nogle sække, plasticposer eller gamle dynevår. Børns evne til at holde balancen trænes gennem sækkevæddeløbet, imens de samtidig skal planlægge forskellige bevægelser i rækkefølge og tilpasse sig efter det der sker. For eksempel skal barnet holde sækken og hoppe fremad med samlede ben. Det er både gavnligt for barnets mentale og kropslige energiniveau. Konditionen forbedres også, når der hoppes løs for at komme først i mål.

Badminton ­– bedst i vindstille vejr

Badminton er en klassiker inden for sjov sommersport i haven. To ketsjere, en fjerbold og eventuelt et net. Så er man i gang.

Byg en hule i haven

Det er en kreativ og udfordrende proces at bygge en hule. Fantasien skal i sving og der skal findes materialer til byggeprojektet. Et par gamle tæpper er en god start. Det er rendyrket hygge og en stor tilfredsstillelse at se det endelige resultat.

Kongens efterfølger

Sjovt for både børn og voksne. Når børnene skal føre vej og bestemme hvordan og hvor man skal løbe, bliver en løbetur nemlig helt anderledes – og meget sjovere. Man kan løbe over forhindringer, gå på alle fire, hinke og hoppe.

Kongens efterfølger er særligt velegnet, når man går en tur sammen i skoven. De forskellige underlag fra blød skovbund, hårdtrampet skovsti, til op over og ned under træernes grene, styrker både balanceevne og kondition.

Naturlegeplads

Bliv udfordret på en af de omkring 50 naturlegepladser som Naturstyrelsen har etableret spredt over hele Danmark. Alle er velkomne og der er masser af sjov leg og god motorisk træning.

Naturlegepladsen ligger ofte i tilknytning til en skov og har legeredskaber af træstammer, tov, jord og vand.

Naturlegepladserne er indrettet forskelligt men fælles er at legeredskaberne er bygget af naturmaterialer. Her er også en bålpladser, og steder hvor børnene kan bygge huler.

I kan finde en Naturlegeplads i nærheden af hvor I bor på: www.naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/aktiviteter/naturlegepladser

Kofodbold

Det giver både sved på panden og et godt grin at spille kofodbold. Legen/spillet går ud på, at alle deltagere får nogle handicaps, der stiller forskellige deltagere mere lige i legen.

De ældste og største kan man udstyre med briller lavet af engangskrus med et hul i bunden, sat sammen med blød snor eller elastik. De lidt yngre eller mindre kan man udstyre med en klap for det ene øje. De yngste deltagere skal måske slet ikke have noget handicap. Lav en bane med et mål i hver ende og fløjt kofodboldkampen i gang.
Mange børn bevæger sig meget. Heldigvis, men flere og flere børn bevæger sig for lidt – og de kommer i dårligere form. Børn skal lege og bevæge sig mindst 60 minutter om dagen, for aktive børn trives bedre og har lettere ved at lære.

Kilde: Sundhedsstyrelsen