Pages Navigation Menu

Har du tjekket dit barns syn?

Har du tjekket dit barns syn?

(Annonce) Nedsat syn forhindrer et barn i at udvikle sig optimalt, og gør det svært at følge med i skolen.

Af Henriette Rosenthal Muld

Børn er skrappe til at skjule, hvis de ikke ser optimalt på begge øjne. Ikke bevidst fordi der er noget at skjule, men fordi et barn helt automatisk kompenserer for manglen, og faktisk ikke kender til, at det kan være anderledes.

Det er ikke nemt at følge med i skolen, hvis man ikke tydeligt kan se, hvad læreren skriver på tavlen, eller hvis bogstaverne danser polka på bogens sider.

Derfor er der store chancer for, at et barn med uopdagede synsproblemer, bliver udråbt til at være klassens urolige element. Uro i kroppen, tanker der flagrer og manglende koncentration bliver mistolket af læreren og klassekammeraterne, men det er egentligt et ret almindeligt tegn på kedsomhed. Og hvem vil ikke kede sig, hvis man ikke kan se skarpt og følge med i lærerens undervisning oppe ved tavlen?

Der er flere måder at afhjælpe synsproblemer og i mange tilfælde kan det være ved hjælp af en brillekorrektion eller synstræning. Såfremt den optimale løsning er en brillekorrektion, ligger der en opgave i at finde en børnebrille, der ikke kun korrigerer synet, men også tager højde for det enkelte barns behov. Optiker Carsten Krath, fra LINDBERG Optik i Aarhus, fortæller hvordan synsproblemer identificeres, og hvad han mener, er vigtigt, hvis et barn skal have briller:

─ Jeg synes, at sundhedsplejersker og lærere er gode til at opfange, hvis et barn har synsproblemer. De opfordrer forældrene til, at få barnets øjne undersøgt hos en øjenlæge, og når det er gjort, kommer de til os med en recept, der beskriver hvilken styrke barnet skal have i sine briller. Så begynder vores opgave med at skabe de optimale briller til barnet.

Et barn skal, efter min mening, have briller, der er så komfortable som muligt. Nogle forældre har en idé om, at barnet vil se godt ud med et par ”voksenbriller” i børnestørrelse. Det synes jeg er lidt synd, for til et lille ansigt, kan et mere enkelt brillestel ofte give et mere harmonisk udtryk. Til de mindste, og ofte aktive børn, anbefaler jeg altid LINDBERG Rim brillestel ─ en let, fleksibel og nikkelfri titaniumbrille, hvor fleksibiliteten gør brillen både stærk og komfortabel. Brillen kan vælges i et væld af former, farver og størrelse, så den passer det enkelte barns ansigt.

Fleksible briller til børn

LINDBERG står for nogle af verdens letteste og mest fleksible briller til børn i letvægtsmetallet titanium. LINDBERG Kid/Teen-brillerne kaldes ofte det mest avancerede stel, der nogensinde er lavet til børn. Brillerne er stort set usynlige, hvilket gør, at det er barnets ansigt man ser – før man lægger mærke til brillerne.

Titaniumtråden der er brugt til at fremstille brillerne, er ekstremt fleksibel og stærk og har en høj grad af ”memory”, hvilket gør, at brillen kun sjældent skal tilrettes. Glassene som optikerne leverer til barnestellet fremstilles af plastik, som ikke splintrer ved brud.

Et LINDBERG titanium stel kan stort set holde til alle slags leg og sportslige udfoldelser, så barnet ikke på nogen måde er begrænset på grund af brillerne og i øvrigt hurtigt glemmer, at det overhovedet har briller på.

Synstræning og styr på motorikken

Hos Klinik DineØjne.dk i Egå nær Aarhus tager de udgangspunkt i, hvad de ved om synssansen, er derfor i stand til at hjælpe såvel børn som voksne med at styrke og forbedre syn, motorik og indlæring. Det sker gennem intensiv træning i forløb, som er individuelt sammensat.

– I dag oplever vi, at en del børn har problemer med at få øjnene til at arbejde sammen. Hvad mange ikke tænker over er, at det ofte viser sig forskelligt fra barn til barn, og at barnet ikke selv er i stand til at forklare hvorfor det er så svært at koncentrerer sig og hvorfor der er uro i kroppen, og tankerne flyver i stedet for at samle sig. Det gælder ikke for forældre til børn der har været her til et tjek, for de kender signalerne og er hurtige til at kontakte os for at få hjælp.

På grund af børns store interesse i alt hvad der foregår på en skærm, har mange børn umodne øjne, da skærmen er i 2D og virkelighed i 3D. De kommer til at mangle en dimension og øjnene bliver ikke ”motioneret” nok. Samtidig hæmmes barnets fantasi, fordi alle oplevelserne bliver serveret på et sølvfad, og det kommer jo automatisk til at være en udfordring når barnet starter i skole. Barnet oplever at det er svært at følge med og selvtilliden kommer til at lide under følelsen: hvorfor er det så svært at forstå det og følge med, når de andre kan?

Når vi møder et barn første gang her i klinikken, laver vi en screening, for at se om vi skal gå videre til en egentlig undersøgelse. Vi ser barnets udfordringer som en helhed og er lige så opmærksomme på barnets motoriske udvikling.

Som uddannede Neuro-Optometrister og motorikkonsulenter viser vores erfaring, at optimal motorik og velfungende syn – samsyn – letter indlæringen, fortæller Bettina Leidorff, fra Klinik DineØjne.dk, som hun driver sammen med Gitte Nørgaard.

Manglende modenhed i synssystemet kan være årsag til:

◾Dårlig koncentration, springer hurtigt fra en aktivitet til en anden

◾Manglende fantasi ved fri leg, byggeklodser, modellervoks m.m.

◾Manglende interesse for ny læring, tal, bogstaver og når der fortælles historier.

◾Svært ved regellege

◾Boldspil

Den manglende synsmodenhed kan f.eks. også svække interessen for:

◾Leg med perler

◾Tegning

◾Puzzlespil

◾Lego systemer

Kilde Klinik DineØjne.dk