Pages Navigation Menu

Gør fysisk aktivitet sjovere

Gør fysisk aktivitet sjovere

(annonce) Få overblik over dit aktivitetsniveau ved hjælp af aktivitetstracker, der lynhurtigt viser sig at være en yderst motivende træningsmakker.

Vi har kigget nærmere på tre forskellige fra Garmin, hvoraf to af dem faktisk er et smartwatch med et utal af smarte funktioner.

Sanne Larsen, 43 år, har længe overvejet om hun skulle anskaffe sig et smartwatch, og blev positivt overraskset over, at der faktisk findes et, som er så pænt og minder om et klassisk ur.

– Jeg har prøvet et Garmin Fenix 5S, og jeg vil næsten sige, at vi smeltede sammen aktivitetsuret og jeg – eneste tidspunkt jeg ikke havde det på, var når det skulle oplades, og der følte jeg mig næsten afklædt. Udover at være et virkelig pænt ur, gav det mig en overraskende indsigt i mine søvnvaner, som jeg nu er i gang med at ændre lidt på. Uret kunne nemlig afsløre, at jeg sover ret let og vågner flere gange på en nat, når jeg ikke kommer tidligt nok i seng. Det forklarer nok, hvorfor jeg ofte føler mig træt, selv om jeg har følelsen af at have sovet igennem. Ved at gå i seng en time før, kunne jeg se, at min søvn blev dybere, og at jeg ikke vågner så ofte i løbet af natten. Derudover er uret blevet min nye ”træningsmakker” på mine lange gåture hver dag. Man får helt automatisk lyst til at gå lidt ekstra skridt hver dag, og hvis jeg nogle dage har været lidt umotiveret, fik jeg hurtigt et lille positivt spark bagi, når jeg matchede minde egne resultater, med andre mennesker i mobilappen Garmin Connect, kom i forbindelse med gruppe mennesker der befandt sig på enten det samme, eller et højere niveau. På den måde er aktivitetsuret min forbindelse til en masse virtuelle trænings-buddies, og det gør det ret let, at holde motivationen til at få rørt sig nok. Nu er jeg hverken bjergbestiger eller triatlon-entusiast, så uret har en masse features, som jeg ikke har fået prøvet af, men en af de ting jeg virkelig synes er genialt er, at uret ”samarbejder” med min Iphone. Det er ret smart, at uret reagerer på opkald og beskeder, for så kan man lige tjekke på uret, om det er noget der kræver øjeblikkelig opmærksomhed, eller om det kan vente til et bedre tidspunkt, siger Sanne.

Finn Madsen er 43 år, og fik en positiv overraskelse da han testede Garmin Vivoative 3.

– Udover at det er det rene legetøj med sine mange funktioner, er det ret sjovt at få et indblik i sin egens sundhedstilstand. Jeg kunne til min store glæde konstatere, at mit stressniveau er ret behersket, og det er jo rart at vide, når man er en mand i min alder og har et ret krævende job i den finansielle sektor. Uret bekræftede min egen opfattelse, men jeg kunne da godt blive i tvivl, om jeg ubevidst negligerede følelsen af stress. Når man har en travl hverdag, er det rigtig fint, at få inspiration til at komme i gang med mere fysisk aktivitet, og jeg er sikker på, at Vivoactive 3 blandt andet bliver min nye golfmakker. Selv om det er et aktivitetsur med sindssygt mange funktioner, er det supernemt at bruge ved hjælp af den smarte Side Swipe-funktion, så man lynhurtigt springer rundt i de forskellige menuer og widgets. Jeg har ikke tidligere haft lyst til at gå med et aktivitetsur, fordi de så ”sports-agtige” ud, og jeg kan bedre lide et lidt mere klassisk look til et herreur. Det synes jeg faktisk at dette er kommet rigtigt godt i mål med, og så er det da ret fascinerende, at man ved at have et ur på sit håndled, kan få så mange informationer både om sin sundhedstilstand, men også have let adgang til sin e-mail og direkte kontakt med sin Iphone, fortæller Finn.

Malene Krogh, 35 år, har testet Vivosport og indrømmer ærligt, at hun var lidt skeptisk.

– Jeg har to veninder som i de sidste par år er gået ret meget i selvsving over deres aktivtetsure. De gik pludselig meget op i nattesøvn, hvor mange skridt de gik dagligt og deres aktivitetsniveau i det hele taget. Det fangede mig simpelthen ikke. Så i forhold til at være fuldstændigt blank på konceptet, var jeg ret spændt på at prøve Vivosport. Jeg må indrømme at det fangede mig. Jeg forestillede mig, at jeg ville blive irriteret over at se med mine egne øjne, hvor ringe min form var –hvilket jeg troede den var – men for det første er jeg mere i bevægelse i hverdagen, end jeg selv var klar over, og for det andet motivere uret til endnu mere fysisk aktivitet, for man kan jo lige snuppe en omvej for, at få lidt flere skridt ind på kilometertælleren ikke?

Faktisk er jeg så småt begyndt at løbetræne, og det tror jeg faktisk skyldes, at jeg helt konkret kan aflæse, hvor meget det batter rent kaloriemæssigt og på min fysiske form, runder Malene sin fortælling af med.

 

Sundhedsstyrelsens anbefalinger til voksne:

Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.

Mindst 2 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden.

Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.