Pages Navigation Menu

Fem veje fra nytårsforsæt til nye vaner

Fem veje fra nytårsforsæt til nye vaner

Af Marina Aagaard, blogger på www.marinaaagaardblog.com – en anderledes livsstils-, sundheds- og træningsblog: Et missing link mellem videnskab og idræt og sjovere livsstil og (tids)effektiv træning fra A-Å for XS-XXL.

Undgå den klassiske nytårsforsæt fejl. Et diffust ønske om en eller anden forbedring på et eller andet tidspunkt. Tænk klart og skab handling, action, i år.

 

1. Tro på det

Det lyder for simpelt til at virke. Men: Man kan tænke sig selv i en bedre retning, hvis man er positiv i sin tankegang. Man bør undgå negative tanker a la “det går ikke”.

Tanker som “det skal nok gå” giver en stærkt forøget chance for succes.

2. Vær konkret

Vær specifik og sørg for at det er nemt at måle om de ønskede ændringer sker.

For brede, diffuse ønsker og mål gør det vanskeligt at fokusere, handle og evaluere.

I stedet for “jeg vil være sundere”, så tænk; “fra i dag og fremover spiser jeg 200 g grøntsager til alle hovedmåltider”. I stedet for at tænke “jeg vil i bedre form”, tænk hellere “fra morgenstunden i morgen starter jeg med at cykle til arbejde hver dag”.

 3. Lær af tidligere erfaringer

Har der i løbet af årene været nytårsforsæt, der er løbet ud i sandet? Undgå at se på fortiden som fiaskoer. Se hellere på det hele som værdifulde erfaringer, der kan hjælpe med en bedre strategi i år. Tænk over “hvad var det, der gjorde, at vaneændringen glippede sidst?” og find en anden bedre vej denne gang.

4. Prøv noget nyt

Bryd ud af komfortzonen. Gør noget andet end det vante. Test grænserne. Alene det at overvinde sig selv og bryde mønstre, kan motivere og give energi i andre sammenhænge. Optræn viljen og lysten til vaneændring med nye måder. Find eventuelt inspiration i andres historier, men sørg for vælge og handle i tråd med egne værdier og ønsker. Hvad er vigtigst for dig?

5. Skab handling

Gør det nemt. Nye vaner kommer ikke af sig selv. De skal hjælpes på vej. I stedet for at sige til sig selv “jeg vil prøve at nå at morgentræne”, så stil vækkeuret til at vække en halv time tidligere, sørg for at træningstøj og sko ligger parat og hav en aftale om at møde en træningsmakker på det tidspunkt.

 

Rigtig godt nytår.