Pages Navigation Menu

Får dit skolebarn den nødvendige søvn?

Får dit skolebarn den nødvendige søvn?

Det påvirker både helbred og humør, hvis ikke skolebørn får det anbefalede antal timer under dynen.

Af Henriette Rosenthal Muld

Amerikanske forskere er for nyligt kommet med deres bud på, hvor meget søvn børn skal have – afhængig af deres alder.

Anbefalingerne spænder fra op til seksten timer babyer til op til otte timer for teenagere. Skolebørn på 6-12 år skal gerne sove 9-12 timers søvn i døgnet. Teenagere på 13-18 år anbefales 8-10 timers søvn i døgnet.

Førskolebørns søvnbehov

Førskolebørn, som har faste sovevaner, klarer sig bedre i test af sprog og tal, viser omfattende undersøgelse, foretaget af fra Stanford Research Institute i USA.

Når forskellige søvnvaner blev vurderet, viste ‘en fast sengetid’ sig som den mest stabile faktor for en positiv udvikling hos fireårige.

De børn, som fik sovet tilstrækkeligt, og som havde faste rutiner omkring at komme i seng, opnåede bedre testresultater i sprogbrug, tidlig matematikforståelse og viden om ord.

Resultaterne peger også mod, at det komme tidligt i seng stort set var positivt for børns udvikling.

Danske skolebørn sover for lidt

Over en tredjedel af de danske skolebørn har sovet for lidt, når de møder i skole. I en undersøgelse foretaget af Rockwool Fondens Forskningsenhed, af hvad børn bruger deres tid til, viser det sig, at et sted mellem 14 og 34 pct. af skolebørn tilbringer meget kortere tid, end de burde, med at sove. Godt hver femte af de yngste skoleelever – de 7-9-årige – sover alt for lidt på en gennemsnitlig skoledag, mens det gør sig gældende for omkring hver tredje 15-17-årige.

For de mellemliggende aldersgrupper – de 10-11-årige og de 12-14-årige – ligger andelen, der sover alt for lidt mellem 14 og 27 pct.

Teenagerens søvn er vigtig

Unge, der lider af søvnløshed, og som derfor ikke får sovet de anbefalede 8-9 timer hver nat, har fem gange større risiko for at få en depression. Det viser en undersøgelse lavet af forskere fra Bergen og University of California, Berkeley.

Men når søvnen er så vigtig i ungdomsårene, hvorfor ligger mange unge så og vrider sig i rastløshed under dynen, før søvnen indfinder sig? Det mener Chris MacDonald, uddannet Cand. Scient i Human Fysiologi ved Københavns Universitet, hænger sammen med at unges hjerner går gennem en såkaldt søvnfaseforskydning i puberteten. Deres hjerner frigiver simpelthen søvnhormonerne senere på døgnet end normalt, og det betyder, at de unge vil begynde at falde i søvn senere og stå op senere. Hormonerne sætter ind så sent som kl. 23 og frem. De unge er altså ikke nødvendigvis dovenkroppe. De er i gang med at udvikle sig, og vi kan hjælpe deres udvikling meget ved at acceptere det og støtte dem undervejs.

De amerikanske eksperter mener, at elektroniske apparater er den hyppigste årsag til, at børn ikke sover nok. Derfor foreslår de, at alle elektroniske apparater bliver slukket en halv time før sengetid, og at børn ikke har tv, iPads, computere og mobiltelefoner på værelset.

Det vil nok give nogle interessante diskussioner i de danske hjem, hvis sådan en sanktion skal gennemføres, men med tanke på følgerne af for lidt søvn er det måske en kamp, der er værd at tage?

 

Kilder: Videnskab.dk, B.dk, Rockwool Fondens Forskningsenhed