Pages Navigation Menu

Får dine børn nok frugt og grønt?

Får dine børn nok frugt og grønt?

Får dine børn nok frugt og grønt?

Dine børns kost har stor betydning for, om de kan koncentrere sig på skolebænken og suge til sig af al den nye viden. Får dine børn nok frugt og grønt?

Frugt og grønt indeholder rigtig mange af de vitaminer, mineraler og kostfibre, som dine børn har brug for, så de kan blive kvikke i pæren og vokse sig store og stærke. Men faktisk spiser de fleste børn alt for lidt frugt og grønt. Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn over 10 år spiser 6 stykker frugt eller grønt hver dag, og at de 4-10 årige får 3-5 stykker. Men rigtig mange børn får alt for lidt af det sunde – blandt større børn får 8 ud af 10 ikke den frugt og grønt, de har brug for.

”Mange forældre er ikke klar over, at deres børn ikke får nok frugt og grønt. Derfor er det for mange familier en god ide at holde regnskab med det sunde i kosten. Når du gør det, er det ikke svært at leve op til anbefalingerne,” siger Hanne Svendsen, klinisk diætist med speciale i børns kostvaner.

”Når du skal i gang med at introducere gode kostvaner for dine børn, er det vigtigt, at du er opmærksom på dine egne kostvaner. Tro ikke, at du kan skabe sunde kostvaner for dine børn og selv indtage slikskuffen senere på dagen – selvom det er i smug,” siger Hanne Svendsen.

Syv gode råd til at få dit barn til at spise frugt og grønt

Råd fra Hanne Svendsen, klinisk diætist med børns kostvaner som speciale. www.barnekost.dk

  1. Introducer grønt i din babys kost så hurtigt som muligt. Giv det gerne sammen med kartoffelmosen. Frugt bør først introduceres, når de fleste grøntsager er på plads omkring 7-8 måneders alderen.
  2. Når barnet får grød, kan du komme en spsk. frugtmos oven på. Giv bananstykker, rosiner eller pære i tern på havregryn eller yoghurt om morgenen til dit skolebarn.
  3. Husk grønt og frugt i madpakken hver dag. Enten på madderne – eller skåret ud og pakket separat, lige til at spise i farten.
  4. Brug mange grøntsager i gryderetter, som kødsovs, lasagne, wok og chili con carne. Hvis dine børn er meget skeptiske med, hvad der er puttet i maden, så blend grøntsagerne inden.
  5. Lav farverige hyggesnacks med frugt og grønt, når familien hygger med tv, spil eller højtlæsning. Vi spiser nemlig med sanserne.
  6. Find de gode, naturlige frugtjuices til børn. En om dagen kan erstatte et stykke frugt.
  7. Har dit barn ikke lyst til grøntsager, må du se på dine egne kostvaner og tilgang til det sunde. Børn spejler sig mere i de voksne, end de lytter til, hvad der bliver sagt. Vær derfor et godt forbillede.

 Fakta om børn og frugt & grønt

  • Børn over 10 år skal have 600 gram frugt eller grønt om dagen
  • Børn mellem 4 og 10 år skal have 300-500 gram om dagen
  • Mindst halvdelen skal være grønsager
  • 100 gram svarer til en stor gulerod eller et æble.