Pages Navigation Menu

Er vitaminpiller nødvendige?

Er vitaminpiller nødvendige?

Cirka halvdelen af den danske befolkning spiser en eller anden form for kosttilskud. Men er det egentligt nødvendigt?

Af Dea Larsen

Fødevaredirektoratets undersøgelser af danskernes kostvaner viser, at de fleste af os får tilstrækkelige mængder af de livsnødvendige vitaminer og mineraler gennem kosten. Men der er også grupper der ikke får nok. Hvis man spiser et bredt og varieret udbud af mange forskellige fødevarer, burde det være godt nok, men det kan være svært, og mange får derfor ikke tilstrækkeligt med kosten. Nogle vælger for en sikkerheds skyld at tage et supplement af vitaminpiller. Et for stort indtag af vitaminer kan dog i nogle tilfælde også have en skadelig virkning. Dette gælder specielt for de fedtopløselige vitaminer.

Kan man få for mange vitaminer?

Et for stort indtag af vitaminer kan i nogle tilfælde have en skadelig virkning. Dette gælder specielt for de fedtopløselige vitaminer: K, E, D og A (Brug eventuelt huskereglen KED-A). Årsagen til, at de fedtopløselige vitaminer kan indtages i for store mængder skyldes, at kroppen ikke selv kan skille sig af med overskuddet gennem urinen på samme måde, som den kan med de vandopløselige vitaminer.

Er der nogen der specielt har brug for en vitaminpiller?

  • Nyfødte børn og spædbørn har særlige behov for ekstra jern og D-vitamin.
  • Børn under 10 år kan få særlige multivitamintabletter til børn.
  • Gravide har desuden har brug for folinsyre indtil tredje måned, og jern fra 20. uge.
  • Kvinder, der ønsker at blive gravide, bør tage 400 mikrogram folinsyre.
  • Kvinder, der bærer slør, og personer med mørk hud bør have D-vitamintilskud.
  • Fra overgangsalderen bør man sikre sig ekstra D-vitamin og calcium.
  • Ældre mennesker, der ikke spiser særlig meget.
  • Syge mennesker, der spiser småt, har en hjertesygdom eller som optager næring dårligt fra mave-tarm-systemet.

Hvornår skal man tage vitaminer?

Vitaminpiller skal helst tages efter et måltid og aldrig på tom mave. Ellers forsvinder de meget hurtigt ud med urinen igen. Det er ikke en god ide at tage vitaminpillen sammen med morgenmaden, da den ofte er og så bliver de fedtopløselige vitaminer slet ikke udnyttet. Kosten skal i øvrigt helst indeholde 10-20 gram fedt om dagen for at sikre en god optagelse af de fedtopløselige vitaminer.

Om vitamin- og mineralprodukter

Der fremstilles mange forskellige produkter, der indeholder vitaminer og mineraler. Nogle produkter indeholder kun et enkelt vitamin, mens andre er såkaldt multivitaminprodukter, som indeholder en kombination af vitaminer, mineraler og sporstoffer. Når man følger den dosis, der er angivet på pakken, får man som regel et tilskud på 100 procent af den anbefalede daglige tilførsel (ADT) for hvert enkelt vitamin og sporstof.

Vitaminerne er enten udvundet af naturlige fødevarer eller fremstillet syntetisk. A-vitamin kommer eksempelvis fra fiskeleverolie. Og B-vitaminerne fra gær eller lever. C-vitaminer udvindes ofte fra de små bær i roser, efter bladene er faldet af, og E-vitamin udvindes af sojabønner eller majs.

Hvordan skal vitaminpiller opbevares?

Kosttilskud skal opbevares mørkt, køligt og tørt Det er vigtigt, at de står et mørkt, køligt sted. Der skal være låg på. Man kan eventuelt komme et par riskorn i glasset for at hindre fugt i det. Risen absorberer fugten.

Kilde : Netdoktor.