Pages Navigation Menu

En sundere hverdag

En sundere hverdag

En sund og mættende morgenmad er en god forudsætning, for et barn der trives og har langt mere energi til indlæring og leg i skolen. Med lidt små mellemmåltider i skoletasken, holdes niveauet oppe hele dagen. Læs med her og få 5 gode tips til at hjælpe dit barn i gang med en god og sund hverdag.

Af: diætist og NLP-terapeut Christina Bendix

1.Hold igen med sukker. Mange børn spiser alt for mange fødevarer der indeholder store mængder sukker. En stor del af sukkeret kommer fra drikkevarer eks. Saftevand og sodavand. Vær også opmærksom på juice. Sukker er ok i mindre mængder – men pas på, at sukkeret ikke bliver en naturlig del af hverdagen.  Lær dit barn at drikke vand, eller mælk til maden. Indfør evt. en familie-aftale om, at søde drikke kun er til særlig begivenheder eks. fødselsdage.

2. Morgenmaden skaber fundament for en god og aktiv dag. Giv jer tid til morgenmaden. En dårlig start på morgenen med stress og ingen morgenmad, er den helt sikre vej til dårlige vaner og et buttet barn. De fleste vil kompensere senere på dagen, enten ved at spise for meget eller vælge det usunde. Byg et godt og solidt fundament op – stå op lidt tidligere og giv jer tid. Morgenmad kan være mange ting – det vigtigste er, at det mætter. Havregryn med mælk, lidt frugt eller rosiner er udmærket. Ristet grovboller eller rugbrød med ost eller mager pålæg kan også bruges. Yoghurt uden tilsat sukker med mysli drys – kan også vælges. Mange undersøgelser viser, at børn der spiser morgenmad langt bedre kan koncentrere sig i skolen, og har lettere ved at holde vægten nede.

3.  Indarbejd små mellemmåltider. Sørg for, at dit barn altid har et par mellemmåltider med i skoletasken. Mellemmåltider er super gode som en lille buffer – hvis dit barn bliver sulten indimellem hovedmåltiderne. De er også med til at stabilisere blodsukkeret, så dit barn ikke kommer hjem om eftermiddagen og tømmer køleskabet. Et sundt og mættende mellemmåltid mindsker også lysten og trangen til søde sager, og giver super energi til læring og leg i løbet af dagen. Et godt og mættende mellemåltid kan være: udskåret grøntsager, frugthaps eks. i vakuumposer så frugten ikke brunfarves, knækbrød, rugbrødsklapsammen, et lille bæger yoghurt eller nødder.

4. Den sunde madpakke. Mange børn kan godt lide at madpakken er delt op. Evt. i små bokse, eller at madpakken deles op i flere mindre pakker. Det virker mere appetitligt på den måde, og madpakken kan lettere fordeles hen over dagen. Brug groft brød som base i madpakken. Gå efter fuldkornsmærket, så dit barn får nok fibre og derved optimalt mæthed. Brug magert kødpålæg eller fiskepålæg. Gå efter nøglehulsmærket, hvis du er usikker på næringsdeklarationen. Supplér madpakken med sunde grøntsags-stænger, frugt, evt. magert yoghurt uden tilsat sukker eller knækbrød.

5 . Bevæg jer – og da gerne sammen Mange børn er desværre inaktive. Og ofte kan det være grunden til, at de i barndommen og senere i livet kommer til at kæmpe med vægten.  At dyrke motion sætter kroppen og kemien i gang – og hjælper med at stabilisere sult og mæthed. Vi bliver også gladere af at dyrke motion, og får mere overskud til at træffe sundere valg. Aktive børn er gladere børn. Og motion kan indarbejdes på mange måder i hverdagen. Motion bør være en del af jeres dagligdag.” Lidt men godt” har også sin ret. En tur på kælkebakken, en tur i skoven, gåture, løbeture, tag i svømmehal – alt tæller, så lange man bevæger sig og får pulsen op. Tag snakken med dit barn om motion. Hvordan I får det indarbejdet. Sæt det gerne i system, lav aftaler – det er nemmere at holde fast på den måde. Både for dig og dit barn.