Pages Navigation Menu

Den ultimative børne- OG forældre ferie

Af Henriette Krog-Andersen

Vi har gjort det!

Vi har endelig fundet en ferie, som både er børne-bade ferie, men samtidig er storby-kultur ferie for de voksne. Så alle får deres ønsker opfyldt og nyder ferien.

Siden vi fik børn, har vi de første par år været på bade ferier, hvor nærmest hver dag gik med at gå i pool’en, lege på legeplads, spise is og se børne-underholdnings shows. Og børnene elsker det! Og vi forældre har også været glade for det, for det virker jo.

Det er lige før, at forældrene også får slappet lidt af på sådan en ferie.

Men jeg mangler noget. Jeg keder mig i virkeligheden. Efter et par dage ved poolen/stranden, er det blevet for ensformigt. Så kan man som regel tage på en tur til et marked eller lign. Men det er stadig ikke rigtig lige det, jeg drømmer om.

Før vi fik børn rejste vi rundt på alverdens kultur og oplevelses ture. Men da vi så fik børn, kunne jeg ikke helt overskue det længere. Vi har 2 drenge, som der er 16 måneder i mellem. De kræver masser af energi og opmærksomhed, som børn jo gør. Og da jeg er kendt for at have alt udstyr med mig – just in case – så kunne jeg heller ikke rigtig se os pakke til en rygsæk rejse. Så i et par år affandt jeg mig med ferier, hvor jeg bagefter kom hjem og egentlig ikke syntes, at de havde været helt sjove.

Men så opdagede vi campingpladserne, der ligger lige ved storbyer!

Første år var vi i Rom. Vi var på en stor campingplads med stort pool område. Børnepool’en var en lagune pool med 20-30 cm lavt vand, hvor børnene kunne sidde dagen lang og lege med deres spande og vandkander, mens vi kunne sidde og slappe af. Der var legepladser og børneshows og børneaktiviteter. Kort sagt, alt til en perfekt børneferie.

Men samtidig boede vi kun en time med bus og metro fra Rom – altså når man lige har vænnet sig til at busserne ikke følger en busplan helt så punktligt, som vi er vant til i Danmark. Så når forældrene trængte til at se noget andet end badevand, så gik turen til Rom.

Indrømmet, vi havde ikke børnene så meget med ind til Rom. Vi havde nemlig valgt at rejse nogle stykker sammen, og det vidste sig at være en god idé, for så kunne vi skiftes til at tage til Rom og til at blive med børnene ved poolen. Vi rejser altid sammen med farmor og selvfølgelig med min mands teenage datter. Men denne gang var vi også sammen med et vennepar, der både havde en teenage datter og et lille barn. Vi tog mange gange ind til Rom i forskellige konstellationer. Tøsetur, Far/datter, kæresteaften, farmor/barnebarn.

Men vi var selvfølgelig også derinde alle sammen, sammen. Så tog vi den med ro, i børnetempo. Vi var inde og se Colosseum. Børnene syntes, at det var sjovt, når vi fortalte om løver og kampe. Og de syntes også rigtig godt om alle de udklædte romere, der står foran Colosseum. Men selvfølgelig blev det lidt kedeligt for dem til sidst. Men til gengæld syntes børnene bagefter, at det var en fest, da vi købte lækre italienske pizza’er og satte os på en græsplæne i en park og spiste frokost.

Stort set alle på campingpladsen tog på ture ind til Rom, for det er jo oplagt når man bor så tæt derpå. Vi snakkede med flere par med børn. De tog som regel et par ture med børnene ind til Rom. Og måske også en enkel dag hver især, uden børn.

Vi fløj til Rom. Men året efter pakkede vi bilen og kørte til Paris. Der havde vi fundet en camping plads, der lå lige ved en togstation i én af de parisiske forstæder, og toget gik direkte til Paris. Campingpladsen havde alle de faciliteter, vi ønskede os, dog var den lidt mindre end i Rom.

Min mand og jeg var på bryllupsrejse til Paris, så vi valgte faktisk, at vi hellere ville bruge lidt tid på at se området uden for Paris, for der er også mange spændende ting. Men farmor og teenage-datteren tog flere gange til Paris.

Det var jo også oplagt at besøge Disneyland, hvad vi selvfølgelig gjorde. Men vi var også i Asterix Park, som fuldstændigt tog os med storm. Og i vores mobilehome lå der en brochure med ting i omegnen, som var interessante at se. Jeg læste om Versailles, og det måtte jeg jo se. Så jeg fik pakket mand og børn i bilen. Da jeg så sad i bilen og skulle finde adressen, fik jeg nærlæst beskrivelsen af slottet. Det var det slot, der havde inspireret til Versailles…Ups. Men nu sad vi jo klar i bilen. Så vi tog derhen alligevel og havde en fantastisk hyggelig dag!

Efterhånden har jeg lært, at man sagtens kan tage børn med på kulturelle opleverser og rejser. Det hele behøver ikke være børne-underholdning. Man kommer rigtig langt med at have lidt vand og kiks i tasken til afledning. Og italiensk is og franske Crepes er god ”belønning” til bagefter. Okay, måske ikke det mest pædagogiske. Men mon ikke, at de ikke også havde fået det ved pool’en alligevel? Vi er jo på ferie.

Vi bor i mobilehomes, når vi er på camping, for vi er for magelige til at bo i telt. Og selvom jeg egentlig ikke gider lave mad, når jeg er på ferie, synes jeg alligevel at det er besværet værd i forhold til at skulle sidde på en restaurant hver dag til frokost og aftensmad, hvor børnene bliver utålmodige, mens de venter på maden. Og når maden så kommer, så var det alligevel ikke lige det, de ville have. For os fungerer det godt, at spise ude (helst ved en buffet), når vi har lyst til det, og kunne afveksle med at lave mad selv. Det er jo også godt for budgettet, og samtidig er det en oplevelse at komme ind i supermarked i et andet land.

Der er flere oplagte steder at tage til end bare Rom og Paris. Barcelona selvfølgelig, med Costa Brava inde for rækkevidde. Lissabon kunne også være godt. Her vil jeg dog ikke anbefale at tage af sted med barnevogn eller klapvogne. Byen er fyldt med brosten på meget stejle bakker. Jeg taler af erfaring her – det er altså ikke helt sjovt! Men når først børnene er vokset fra klapvognen, er det også en fantastisk by til en pool/strand og by-ferie.

Vi holder meget af camping pladser, fordi de oftest har nogle rigtig god pool-områder med vandrutsjebaner og gode småbørne-faciliteter. Og plads til at hygge sig, og lege og larme. Men er du ikke til camping, kan du kunne finde et resort uden for en storby, hvor der også er gode faciliteter. Jeg synes blot, at man skal undgå at bo på et – for børnene – kedeligt storby hotel. Men så kan det også kun blive en GOD FERIE!