Pages Navigation Menu

Børnefødselsdag i mange variationer

Børnefødselsdag i mange variationer

Det virker som om der er gået inflation i præstationsniveauet til fejringerne af junior-borgeres tilbliven. Nogle mener, at det kræver kæmpefest med tryllekunstner, hoppeborg, popcornmaskiner, kager formet så man skulle tro, Blomsterberg og Rosa fra Rouladegade havde belejret køkkenet i dagevis, ture til Zoo med Sebastian Klejn som turguide og endelig – at der skal holdes mange forskellige fødselsdagsarrangementer pr. barn.

1 børne kristinaAf Kristina Hobbs, mor til 5 børn i alderen 0,3, 5,10 og 12, og så har jeg en dejlig steddatter på 21 og er blogger på www.kristinahobbs.com.

Jeg kan godt genkende tematikken og må sige, at jeg ikke er helt enig. Jeg har i mange år holdt flere fødselsdage pr. barn af forskellige årsager – men jeg har kun gjort det, for at glæde barnet, ikke pga. udefrakommende pres. I de institutioner og skoler, mine børn har gået i (ni i alt), har der været umanerlig mange forskellige måder at holde fødselsdag på.

Der forsøges altid at skabe fælles fodslag om, hvordan “vi” gør det, med hensyn til forplejning. Efter Kernesund Familie og Sukkersheriffen kom på banen er det jo blevet en varm kartoffel – før de trends var det mere, om der var nogen med cøliaki, allergi eller ikke spiste svinekød og med hensyn til hvem, der må eller skal inviteres.

Da jeg var lille i 80’erne, var det overhovedet ikke et emne i forældregrupperne, det måtte man selv bestemme. Jeg synes, at det er positivt, at vi nu taler om det – men det er nok blevet et lidt for hot emne til forældremøderne.

Jeg kender til følgende varianter:

  • Man inviterer alle drenge, alle piger eller hele klassen. Hvis ikke, så må invitationerne ikke deles ud i institutionen/skolen.
  • Man holder fælles fødselsdage 3 gange årligt, hvor alle vinterbørn, sommerbørn eller efterårsbørn går sammen om en kæmpefest.
  • Forældrene bestemmer selv, hvordan de vil fejre deres barn, individuelt eller sammen med andre.
  • GAVER – et kæmpe emne – hvad skal de koste, skal de være fælles fra klassen eller individuelt, skal de droppes, skal de være hjemmelavede, hvordan skal de gives?
  • Man inviterer børnegruppen hjem til et måltid og leg på en hverdag, og så bliver de hentet ved 17-tiden.
  • Fest for klassen/institutionen, fest for de gamle venner fra vejen eller børnehaven eller fodboldklubben, fest for familien.
  • Man afholder stor fest i weekenden, enten om dagen eller om aftenen.
  • Børnene har fri leg med fødselsdagsbarnets legetøj og udenfor.
  • Børnene aktiveres med præarrangerede lege, hulebygning, skattejagter, underholdning af mere eller mindre professionelt tilsnit.
  • Sleep-overs med film på sengekanten og brunch.
  • Man inviterer på McDonalds, svømmehal, zoo eller lignende og slipper for andet ballade end en regning til sidst.

Der findes mange flere måder at gøre det på. Man må forsøge at tilpasse det barnet, som jo for pokker også skal have noget glæde ud af arrangementet, og så den gruppe, der skal inviteres. Det kan give store hovedbrud at kombinere de to, skal jeg hilse at sige. Jeg er selv absolut tilhænger af fællesfødselsdage pr. kvartal.

Jeg elsker, at vi er flere forældre om fejringen. Det er dejligt (og besværligt) at lære dem at kende. Barnet føler sig ikke så ansvarlig for, om de andre nu har det sjovt (værtskabets pres indfinder sig allerede ved fireårs alderen), budgettet er ikke et problem, og man kan finde på nogle rigtig sjove steder at tage hen. Man orker også at invitere hele klassen, og det er styrkende for fællesskabet. Jeg tror også på den antimobbeeffekt, kendskab til de andre forældre og børn har.

Fest i lange baner

Jeg er ofte endt i suppedasen med at afholde både en fest for institution/skole, en fest for en anden gruppe børn, og en fest for familien. Det bliver for meget med så mange fester, navnlig når der er flere i familien, der har fødselsdag i den samme måned.

Selvom jeg godt kan lide at fejre mine børn, så kan jeg også godt falde i fælden med at rende rundt og bruge hele madbudgettet for måneden, alt mit overskud og mit gode humør og blive sådan en hvæsende martyr, der med slet skjult bitterhed er et sandt festorgie af kommentarer om, at “her går man og gør det så godt, og så er barnet bare hysterisk og vil ikke dele sit legetøj” og mere af den skuffe. Det duer ikke. Det er jo ikke barnets ansvar, hvordan og hvor meget, fejringen skal indrammes i – det er dit.

Børn tror sommetider, at flere fester, flere gæster, flere gaver, mere aktivitet, mere af alt betyder BEDRE – og den fælde falder man jo også i som voksen nogle gange.

Men det passer jo ikke, særligt ikke, hvis de voksne i deres iver efter at imødekomme juniors ønske og iscenesætte den perfekte fødselsdag selv er ved at gå op i limningen og bliver for trætte og sure.

De voksne må tage roret og forsøge at balancere mellem barnets ønsker, gruppens behov, familiens formåen og eget overskud.

Her får du nogle af mine overlevelsestips til at have vuggestuen, børnehaven eller børnehaveklassen på fødselsdagsbesøg:

-Forbered alt det mad du kan dagen før og stå tidligt op. Hak, snit, kog, blend, smør, put film på, på køl. Det meste klarer snildt en nat i køleren. Lav mad der kan spises med fingrene.

– Fordelen ved at invitere hjem i børnehavealderen er, at der kommer voksne med til at hjælpe. Nogle gange er det nogle sløve padder, der bare drikker kaffer og snakker, mens man må stå målløs og se til, at ens hjem raseres – men så kan man give lyd og bede dem komme på banen.

– Forbered badeværelset, så det er let for mange børn at vaske hænder. Masser af håndklæder, masser af sæbe, skamler.

– Tøm entreen for jeres eget fodtøj og overtøj, læg avispapir på gulvet til fodtøj, anvis plads til vanter og huer.

– Stil en spand med lunkent sæbevand og en stak skumklude ind der, hvor I skal spise, så det er let at vaske hænder på dem, der ikke lige fik gjort det – og tørre op, når der bliver spildt.

– Dæk bord på gulvet. Du har alligevel ikke nok børnestole. Ryk møbler væk, gerne langt væk – gulvplads er guld til fester.

– Lav en playliste med sjov musik sammen med barnet dagen før.

– Beslut jer sammen for, hvad der må leges med, og hvad der ikke må leges med. Stil det væk, barnet ikke vil dele. Sæt legetøj frem i kasser i stuen/gangen/værelserne, så der er kroge, hvor det er tydeligt, hvad man leger med her.

– Udklædningstøj er virkelig fedt, hæng det gerne op på en tørresnor i stuen eller i haven – og stil et spejl frem, eller lån et.

– Skriv navne på børnenes kopper/glas, evt. brug labels eller en tøjklemme med navnet skrevet på. Hvis det er vuggestuebørn, så giv dem et symbol, der giver mening.

– Vær ikke bange for at gå direkte til pædagogerne og bed om, hvad du gerne vil have hjælp til. De er i et fremmed hus og vil måske helst ikke blande sig – bare sig til. De vil gerne, hvis du spørger.

– Forbered dit barn lidt, men ikke for meget, på, at der kommer mange børn. Aftal en “hjælp”-lyd eller hvordan, du skal hjælpe, hvis det bliver for meget. Måske et sted i huset, hvor barnet kan være i fred lidt, hvis det koger over.