Pages Navigation Menu

Børn & sport

Børn & sport

De fleste børn er glade for at dyrke sport. Her møder de nye venner med samme interesser, de bliver i bedre humør når de får rørt sig og selvværdet stiger, i takt med at de bliver dygtigere.

Af Bonnie Jensen

Børn og sport er en rigtig god kombination, og det er der mange grunde til. Først og fremmest fordi sport fremmer børnenes fysiske udvikling, er godt for deres personlighed, giver en sund livsstil, og det gavner det sociale samvær med andre børn. Derudover er det kendt, at børn som har været fysisk aktive som barn, vil fortsætte deres aktive liv som voksne. De vil have større fysisk styrke og vil kunne fastholde en fysisk aktivitet i længere tid. Desuden er fysisk aktivitet, en sidegevinst for at modvirke den stillesiddende aktivitet, som blandt andet fjernsyn og computerspil medfører.

Aktive og sociale

Sport fra en tidlig alder er også med til at gøre børnene mere socialt aktive, og de lærer at omgås andre de ikke lige umiddelbart møder til hverdag. Dog skal man altid i forbindelse med sport og fysisk aktivitet, tage hensyn til barnets alder og velfærd. Dvs. man skal ikke som forælder, presse barnet til at dyrke håndbold bare fordi mor gjorde det som barn. Det er vigtigt at vente på, at barnet selv viser tegn på at være klar til at prøve en sport, og her lytte til hvilken sportsgren barnet ønsker. Hvis forældre lader deres egne ambitioner påvirke barnets sport, kan det hurtigt ødelægge glæden for barnet.

Giv barnet tid

I de første år er det vigtigt, at barnet ikke overbelaster sin krop, da de stadig er i voksealderen og skal føle at sporten er en glæde og ikke en pinsel som gør ondt. Hvis barnet bliver træt, får ondt eller på anden måde påvirkes af træningen, bør man lade barnet holde en pause og komme til kræfterne igen. Afpas træningen med barnets alder. Nogle børn vil gerne have lov til at sidde på sidelinjen og kigge på i en periode, enten inden start eller efter et par uger. Det betyder ikke nødvendigvis at barnet ikke vil dyrke sporten længere, de har måske bare behov for at lære omgivelserne lidt bedre at kende. Hav tålmodighed og lad vær med at forsøge at presse barnet i gang.

God energi

Inden træning bør barnet kun spise madvarer med let fordøjelige fibre og et lavt fedtindhold, i små portioner. Måltidet bør foregå et par timer før træningen begyndes. Man kan godt føle sig træt efter et tungt måltid, og det indbyder ikke til fysisk udfoldelse.

Holdsport eller solo

Hvis barnet er genert og indadvendt, kan det være en god ide at lade barnet deltage i en holdsport som fodbold, basket, håndbold mv., og for rastløse eller udadvendte børn kan en solosport som svømning, skøjteløb eller atletik være en god ide. Men igen, lad barnet vælge selv, og lad også gerne barnet prøve forskellige sportsgrene inden I som forældre investerer alt for mange penge i diverse udstyr.

Kørselsordninger

Børns fritidsinteresser kan være tidskrævende for mor og far, specielt hvis børnene skal køres. Og i børnefamilier med flere børn, kan logistikken blive svær at få til at gå op i en højere enhed. Men her kan det være en god idé at lave kørselsordninger med andre forældre så I skiftes til at fragte børnene.