Pages Navigation Menu

Babymad, fra mælk til mos

Babymad, fra mælk til mos

I løbet af barnets første år vokser det ganske meget. Almindeligvis tredobler spædbarnet sin vægt og vokser ca. 25. cm i længden. Derfor er det helt indlysende, at der skal tilføres masser af energi og andre næringsstoffer fra maden, så barnet kan vokse sig stor og stærk.

Af Henriette Rosenthal Muld

Den sundeste ernæring for det nyfødte barn er modermælk. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man udelukkende ammer sit spædbarn i de første seks måneder. Hvis amningen fungerer godt, er det den bedste, og faktisk også nemmeste, måde at ernære sit spæde barn på.

Men nogle børn begynder allerede, når de er 4-5 måneder, at have behov for mere alsidig kost, for måske er mælken ikke længere mættende nok for barnet. Men først når barnet er fire måneder, er mave-og tarmsystemet færdigudviklet og kan nu fordøje andet end mælk.

Hvordan kan man vide, om barnet er parat til, at begynde at spise andet end mælk? Det kan man blandt andet se ved, at barnet kan holde sit hoved, læner sig frem og kigger nysgerrigt efter maden og måske endda åbner munden for at smage hvad der er på skeen.

Grød og grønsagsmos

I 4-5-månedersalderen kan man starte med, at give barnet en tynd grød, for eksempel hirsegrød, uden klumper, eller pureret kartoffel-grønsagsmos. Den lille har endnu ikke udviklet sin evne fuldt ud til at tygge, så konsistensen skal helst minde om en tyk suppe. Derefter vil barnet hurtigt fange fidusen med, at suge maden fra skeen og synke den.

Efterhånden kan man, når den lille har vænnet sig til at spise mad med en ske, gøre grøden tykkere og mose grønsagerne grovere med en gaffel. Senere kan man skære grønsagerne i mindre stykker, der kan spises med en ske eller gaffel i børnestørrelse.

I de fleste børnefamilier findes der travle dage, hvor det er rart at have været lidt på forkant. Den lille er pludselig sulten, og man har ikke lyst til at holde barnet hen med kiks og andre nødløsninger, for at få fred til at tilberede et måltid. Så er det godt, at vide at frosne grøntsager er sunde grøntsager og også tæller med, når man skal lave grønsagsmos til barnet.

Lav en lidt større portion, og frys grønsagsmosen ned i portioner der svarer til et måltid til barnet. Så er det nemt at tage en afmålt portion frem de dage, hvor junior er utålmodig efter sin mad.

Sådan laver du sund mos:

  • Vælg friske råvarer.
  • Skær renset frugt og grønt i mindre stykker.
  • Læg dem ned i kogende vand i gryden.
  • Kog i så lidt vand som muligt.
  • Læg et tætsluttende låg på gryden.
  • Kog frugter og grøntsager lige netop møre
  • Brug altid vand fra koldtvandshanen, når du laver mad. Hvis du har en såkaldt kogende vandhane, kan du også brug skoldhed vand derfra.

Sådan giver du barnet mad

  • Vis barnet, at du selv kan lide maden.
  • Sørg for, at maden ikke er for varm.
  • Sød evt. den hjemmelavede grød med frugtmos og kartoffelmosen med gulerods- eller pæremos i starten.
  • Hav barnet på skødet, mens det spiser, så det oplever den tætte kontakt.
  • Hold øje med de signaler, der kommer fra barnet: Er det sulten? Hvad foretrækker det? Er mængden af mad passende og tempoet rigtigt.

Den kolde mad

Når barnet er ca. 8 måneder, kan det tygge godt og selv spise friskt, blødt rugbrød og hvedebrød skåret ud i små firkantede stykker. Til at begynde med er smørbart pålæg mest velegnet.

Smørbart pålæg:

  • Leverpostej
  • Fiskepålæg
  • Hummus
  • Broccolipålæg
  • Moset hårdkogt æg/hjemmelavet æggesalat
  • Avocadopålæg
  • Ærtemospålæg
  • Moset banan
  • Mosede jordbær
  • Smøreost

Den varme mad

Varieret, varm mad kan bestå af:

  • kartofler, der indimellem varieres med ris eller pasta
  • grøntsager – friske eller dampede
  • fisk, kød eller æg
  • fedtstof, f. eks. i form af sovs eller dressing
  • frugt til dessert – som frugtgrød eller i små stykker, frugtsalat.

Kilde: Sundhedsstyrelsen, Miljø- og Fødevareministeriet